Modelování požáru a analýza elektrovozidel při návrhu konstrukcí
Modelling of fire and analysis of electric vehicles for construction design
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Tereza Bělohradská
Vedoucí práce
Benýšek Martin
Oponent práce
Král Josef
Studijní program
Integrální bezpečnost stavebInstituce přidělující hodnost
katedra betonových a zděných konstrukcíObhájeno
2023-02-08Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se zabývá požárním rizikem elektrovozidel při návrhu železobetonových konstrukcí. Hlavním cílem práce je představit požární riziko elektrovozidel s ohledem na požární bezpečnost budov. Práce obsahuje dvě dílčí částí – teoretickou a praktickou část. Na začátku teoretické části je popsán vývoj elektrovozidel a jejich zvětšující se množství ve světě, ale i v České republice. Dále práce popisuje typy různých elektrovozidel, které jsou v dnešní době dostupné a jejich hlavní komponenty, kterými jsou především baterie. Následuje stručný popis nabíjení a definice požárního rizika baterií a celých elektrovozidel. V závěru se teoretická část věnuje řešení požární bezpečnosti z hlediska elektromobility. Praktická část představuje vytvoření modelu požáru osobního vozidla v prostoru hromadné garáže. Pro simulaci je využit program FDS, který je zástupcem CFD modelů. Požár je simulován zjednodušenou metodou pomocí HRR křivek z teoretické části. Pro simulaci jsou vybrány různé požární scénáře. Hlavním cílem simulací je zjištění vlivu požáru elektrovozidel na požární bezpečnost budov. The thesis deals with the fire risk of electric vehicles in the design of reinforced concrete structures. The main objective of the thesis is to present the fire risk of electric vehicles with regard to the fire safety of buildings. The thesis contains two parts – theoretical and practical part. At the beginning of the theoretical part, the development of electric vehicles and their increasing number in the world and in the Czech Republic is described. Then the thesis describes the types of different electric vehicles available today and their main components, which are mainly batteries. This is followed by a brief description of charging and a definition of the fire risk of batteries and entire electric vehicles. Finally, the theoretical part deals with fire safety solutions from the perspective of electric mobility. The practical part presents the creation of a model of a passenger vehicle fire in the area of a collective garage. The FDS program, which is a representative of CFD models, is used for the simulation. The fire is simulated by a simplified method using HRR curves from the theoretical part. Different fire scenarios are selected for the simulation. The main objective of the simulations is to determine the effect of electric vehicle fire on the fire safety of buildings.
Kolekce
- Diplomové práce - 11133 [446]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
LiFi technology for vehicle to vehicle communication in poor weather conditions
Autor: Nishant Kamble; Vedoucí práce: Husák Miroslav; Oponent práce: Náhlík Josef
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2020-08-28)Vehicle-to-vehicle (V2V) communication using LIFI (Light Fidelity) technology under fog conditions is presented. Fog is known as one of the most detrimental atmospheric conditions that causes outdoor optical wireless ... -
Carry a new vehicle project along all vehicle architecture steps of convergence until the approval of the car manufacturers milestone
Autor: Franqueville Guillaume; Vedoucí práce: MAE supervisor; Oponent práce: MAE opponent
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-09-10)Carry a new vehicle project along all vehicle architecture steps of convergence until the approval of the car manufacturers milestone -
Implementation of electric vehicles as an example of clean mobility in the case of business company
Autor: Rytov Evgeny; Vedoucí práce: Geuss Erik; Oponent práce: Vítek Miroslav
This work describes the possible prospects for the use of cars with electric drive from an economic point of view at the moment. The aim of the work is to determine the method and calculation of economic efficiency purchase ...