Studie obnovy úseku železniční trati Lovečkovice – Levín
Study of the track renewal of line Lovečkovice – Levín
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Michael Kolačný
Supervisor
Lojda Vít
Opponent
Novotná Klaudia
Field of study
Příprava, realizace a provoz stavebStudy program
Stavební inženýrstvíInstitutions assigning rank
katedra železničních stavebRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá obnovou železniční trati Velké Březno – Úštěk v úseku Lovečkovice – Levín. Obnovovanou tratí je muzeální trať, která je ve vlastnictví spolku Zubrnická museální železnice. Z tohoto důvodu nebyl návrh na obnovu výše zmíněného úseku řešen jako návrh na zvýšení traťové rychlosti, ale byl vypracován tak, aby vycházel z původní trati, která byla zrušena v roce 1978, a aby zároveň umožňoval bezpečné provozování trati pro muzeální účely. Diplomová práce je tak kompromisem mezi návrhem nové trati dle platných norem a zachováním jejího historického vzhledu. V rámci diplomové práce byla vypracována pasportizace stávajícího stavu, návrh směrového a výškového řešení trati, návrh konstrukce železničního svršku a spodku, návrh stanice Levín a variantní řešení nově navržené zastávky Levín – Městys. Kromě konstrukčního návrhu trati byla brána v potaz proveditelnost samotné stavby. Návrh obnovy úseku Lovečkovice – Levín byl zpracován na úrovni zjednodušené dokumentace (studie). Rešeršní část práce popisuje technologie při obnově železničního svršku. V další části se práce již konkrétně zaměřuje na návrh obnovy trati v úseku Lovečkovice – Levín, včetně příloh v podobě výkresů. Součástí diplomové práce je fotodokumentace a popis stávajícího stavu trati, zaměření stávajícího stavu v odhadované ose původní koleje, výpočet směrového a výškového řešení trati, situace, podélný profil, vzorové příčné řezy, situace stanice Levín a zastávky Levín Městys, návrh mechanizace potřebné na provedení obnovy tratě a s tím související harmonogram prováděných prací. The thesis deals with the renewal of the railway line Velké Březno – Úštěk in the section Lovečkovice – Levín. The railway line is a museum line owned by the Zubrnice Museum Railway Society. For this reason, the proposal for the renewal of the aforementioned section does not focus on increase of line speed but is based on the original line, which was discontinued in 1978, and, at the same time, aims to allow for the safe operation of the line for museum purposes. The thesis is thus a compromise between design of a new railway line according to the applicable standards and maintenance of its historical look. The thesis provides a pasportisation of current situation, a proposal for a horizontal and vertical solution of the line, a proposal for the construction of the substructure and superstructure, a proposal for Levín station and a variant solution for the newly proposed Levín-Městys station. In addition to the structural design of the line, the feasibility of the construction itself is taken into account. The proposal for the renewal of the Lovečkovice-Levín section was developed at the level of simplified documentation (study). The theoretical part of the work describes the technology used when restoring the superstructure. The analytical part focuses on the design of the renewal of the line in the Lovečkovice-Levín section, including appendixes in the form of drawings. The thesis includes photodocumentation and description of the current state of the railway line, measuring of the current state in the estimated axis of the original track, calculation of the horizontal and vertical solution of the track, situation, longitudinal profile, sample cross sections, situation of Levín and Levín Městys stations, design of the mechanization needed to carry out the renewal of the line and the schedule of the works related to it.