Modelování situačního povědomí pilotů v událostech typu runway incursion
Modeling Pilot Situational Awarenes in Runway Incursions
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Joshua Nicholas Ramos
Supervisor
Lališ Andrej
Opponent
Pecho Pavol
Field of study
Profesionální pilotStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Institutions assigning rank
ústav letecké dopravyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Teorie percepce rozhraní (Interface Theory of Perception) představuje nový způsob pohledu na lidskou percepci tím, že vnímání člověka odděluje od skutečné reality. Předložená práce se zabývá možností využití této teorie jako nástroje pro šetření událostí typu nepovolený vstup na vzletovou a přistávací dráhu (runway incursion) na letišti Václava Havla v Praze. Dělá to s využitím tzv. redukovaných vědomých agentů (reduced conscious agents) vytvořenými v souladu s teorií percepce rozhraní. V této práci byla vytvořena rozhodovací matice dvou takových agentů (pilotů). Toho bylo dosaženo prostřednictvím identifikace vjemů agenta pomocí sledování pohybu očí a jejich zaměření v letovém simulátoru s využitím virtuální reality, a rovněž propojením těchto vjemů s jednáním agenta s cílem porozumět pravděpodobnosti reakce na konkrétní vjemy. V rámci případové studie, kde bylo využito modelování dle teorie, se v rámci následného srovnání ukázalo, že teorie percepce rozhraní je využitelná při analýze nepovolených vstupů na vzletovou a přistávací dráhu. Takový závěr lze odvodit ze schopnosti výsledného modelu nabídnout kvalitativní popis situačního povědomí, jeho schopnosti ukázat tendence propojující vjemy s jednáním agentů, ze schopnosti ukázat výhody oddělení vjemů od skutečné reality a jeho potenciál pro více dynamické aplikace v oblastech, které nejsou v této studii zkoumány. The Interface Theory of Perception presents a novel means of looking at perception by uncoupling it from veridicality. This study looks at the possibility of using this theory as a tool in investigating runway incursion events in Vaclav Havel Airport Prague. It does this by the Reduced conscious Agents created in line with the Interface Theory. The decision matrix of two of these agents (pilots) were constructed in this study. This was done by means of finding the perceptions of the agent using eye tracking from a Virtual Reality Flight Simulator, and likewise linking these perceptions with the agent’s actions as to understand the likelihoods of actions given certain perceptions. Through looking at a case study of this modeling, and comparing it to a second case, the theory was shown to have possibility for use in looking at runway incursions. This was due to the model’s ability to show qualitative descriptions of situational awareness, its ability to show trends linking perceptions to actions, its ability to show the benefits of unlinking perceptions to veridicality, and its potential for more dynamic applications by implementing areas not investigated in this study.
Collections
- Bakalářské práce - 16121 [683]