Možnost využití dat digitálních tachografů při analýze dopravních nehod
Use of the Digital Tachograph Data in Road Traffic Accident Analyses
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Tereza Ptáčková
Supervisor
Frydrýn Michal
Opponent
Mík Josef
Field of study
Dopravní systémy a technikaStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
ústav soudního znalectví v dopravěRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci svým zaměřením na problematiku dopravních nehod nákladních automobilů a zejména na využití dat o rychlosti z tachografů při řešení a analýze dopravních nehod. Práce se zabývá popisem tachografů II. generace a principem jejich fungování. Dále se práce zabývá testováním tachografů jak v laboratorním prostředí, tak při jízdní zkoušce, kde jsou data srovnána s kontrolními přístroji. V neposlední řadě se práce věnuje využití dat z tachografů při řešení konkrétních dopravních nehod a zhodnocení míry využití těchto dat pro znaleckou praxi. The subject of the diploma thesis is focused on evaluating the use of tachograph data in road traffic accident analyses. The thesis is conceptualized as an extension to previous bachelor thesis which concerned theoretical research on the topic of tachographs. The diploma thesis deals with the matter of introducing smart tachographs and the description of its functionalities. Secondly, the thesis is focused on testing the tachograph in laboratory environment as well as on the road in specific conditions. Comparison of the data provided by said digital tachograph and two independent devices was made. Lastly, the thesis is focused on evaluating the benefits of tachograph data in particular road traffic accidents.