Lokální a systematické algoritmy pro řešení zobecněné varianty Sudoku
Local and Systematic Algorithms for Solving Generalized Variants of Sudoku
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Marek Nevole
Supervisor
Surynek Pavel
Opponent
Šimeček Ivan
Field of study
Znalostní inženýrstvíStudy program
Informatika 2009Institutions assigning rank
katedra aplikované matematikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této práce bylo aplikovat současné algoritmy systematického a lokálního prohledávání na zobecněné variantě hry Sudoku modelované jako problém splňování omezení. Otázkou bylo, který přístup bude dosahovat lepších výsle-dků. V první části představujeme formulaci problémů jako problémy splňování omezení, a také algoritmy řešící tyto problémy. V druhé části aplikujeme obecná a teoretická východiska na hru Sudoku. Poslední část obsahuje experimenty jednotlivých algoritmů a vzájemné srovnání společně s diskuzí výsledků. Experimenty ukázaly, že systematické algoritmy dokážou lepé řešit herní plochy, jejichž stavový prostor je menší nebo ho lze redukovat. Lokální algoritmy získávají výhodu v opačném případě, ale obecně vyžadují větší časový limit. The aim of this thesis was to apply algorithms of systematic and local search on a generalized variant of the game Sudoku modeled as a constraint satisfaction problem. The question was which approach would achieve better results. In the first part we present the formulation of problems as constraint satisfaction problems, as well as algorithms used to solve these problems. In the second part, we apply general and theoretical background to the game of Sudoku. The last part contains experiments of individual algorithms and mutual comparison together with a discussion of the results. Experiments have shown that systematic algorithms can better solve game boards whose state space is smaller or can be reduced. Local algorithms gain an advantage in the opposite case, but generally require a larger time limit.
Collections
- Bakalářské práce - 18105 [300]