ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Vehicle Technology
  • Master Theses - 16116
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Vehicle Technology
  • Master Theses - 16116
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Systém zadního odpružení závodního motocyklu

Rear suspension system of the racing motorcycle

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Roman Dáňa
Supervisor
Mík Josef
Opponent
Nouzovský Luboš
Field of study
Dopravní systémy a technika
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
ústav dopravních prostředků



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá návrhem geometrie zadního odpružení pro nový prototyp závodního motocyklu CTU Lions EVO 2.0 Electric vyvíjen univerzitním týmem CTU Lions. V úvodní teoretické části jsou popsány a vysvětleny související technické parametry, ovlivňující faktory, prvky a v praxi používané mechanismy zadního odpružení a v neposlední řadě vliv systému odpružení na jízdní projev motocyklu. V rámci praktické části je pak od počátku popsán samotný proces návrhu, včetně požadavků a podmínek, které návrh limitují. Jedním z cílů je i navrhnout možnosti pro nastavení geometrie mechanismu za účelem přizpůsobení podvozku různým potřebám a podmínkám. Předmětem praktické části je rovněž pomocí počítačových simulací navržená řešení podrobněji posoudit z hlediska vlivů na vlastnosti podvozku motocyklu. Závěrem práce jsou zhodnoceny výsledky a diskutovány možnosti využití různých konfigurací zadního zavěšení.
 
The master thesis deals with the rear suspension geometry design for the new CTU Lions EVO 2.0 Electric racing motorcycle prototype developed by the CTU Lions university team. The introductory theoretical part describes and explains the related technical parameters, affecting factors, rear suspension elements and mechanisms used in practice and the effect of the suspension system on the motorcycle driving performance. In the practical part, the design process itself is described from the beginning, including the requirements and conditions that limit the design. One of the goals is also to design options for adjusting the geometry of the mechanism to adapt the chassis to different needs and conditions. The object of the practical part is also to use the computer simulations to assess designed solutions in more detail in terms of the effects on the properties of the motorcycle chassis. At the end of the work, the results are evaluated and the possibilities of using different configurations of the rear suspension are discussed.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/94817
View/Open
PLNY_TEXT (6.061Mb)
POSUDEK (346.4Kb)
POSUDEK (129.9Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 16116 [17]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV