Vehicle Routing Problem řešený pomocí strojového učení a heuristických optimalizačních metod
Vehicle Routing Problem with Time Windows solved via Machine Learning and Optimization Heuristics
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Adam Zvada
Vedoucí práce
Kordík Pavel
Oponent práce
Smítková Janků Ladislava
Studijní obor
Znalostní inženýrstvíStudijní program
Informatika 2010Instituce přidělující hodnost
katedra aplikované matematikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Pro řešení vehicle routing problému byly navrženy nové přístupy v oblasti strojového učení, ale téměř žádná pozornost nebyla věnována variantě vehicle routing problému s časovými okny s mírným omezením (VRPTW). I přesto, že tato varianta je nutná řešit v každém produkčním řešení plánovacího logistického systému. Tato práce navrhuje novou metodu řešení VRPTW pomocí hlubokého posilovaného učení. Model je postaven na architektuře Transformer využívající Graph Attention Network pro vložení vstupní instance. Model používá nově navrženou funkci odměny, která zahrnuje omezení časových oken. Práce také zkoumá další metaheuristické metody pro řešení VRPTW, které slouží ke vyhodnocení výsledného modelu. Výsledkem této práce je end-to-end model hlubokého učení, který řeší VRPTW, který ale stále předčí metaheuristiké metody. A novel approaches in the field of machine learning has been proposed to solve the vehicle routing problem, but yet a variant of vehicle routing with soft constrained time windows has received almost no attention. Even though it is a must for any production ready logistics planner. This thesis proposes a new method for solving a vehicle routing problem with soft constrained time windows (VRPTW) using deep reinforcement learning. The model is built upon Transformer architecture utilizing Graph Attention Network for embedding the input instance. The model is using the proposed reward function that incorporates the time window constraint. The thesis also explores other metaheuristics methods for solving VRPTW, which is used to benchmark the model performance. The result of this thesis is end-to-end deep learning model solving VRPTW but it is still outperformed by metaheuristics solvers.
Kolekce
- Diplomové práce - 18105 [195]