Využití moderních inteligentních dopravních systémů při řešení dopravy v klidu
Modern Intelligent Traffic Systems for Parking Solutions
Type of document
disertační prácedoctoral thesis
Author
Jan Šilar
Supervisor
Kocourek Josef
Opponent
Dont Milan
Field of study
Dopravní systémy a technikaStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
ústav dopravních systémůRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Disertační práce se zabývá problematikou dopravy v klidu. Primárním cílem je nalezení vhodných způsobů, které by vedly ke zefektivnění systému dopravy v klidu. Zejména se jedná o zlepšení informovanosti řidičů za účelem maximálního využití stávajících kapacit parkovacích stání. To kromě výhod pro samotné řidiče přináší benefity v podobě snížení negativních vlivů na okolí právě při hledání parkovacího místa. Teoretická část popisuje současný stav problematiky v České republice i ve světě a neposlední řadě také zahrnuje rešerši technologií využitelných pro dopravu v klidu. Praktická část představuje v první části nový návrh pro uspořádání Zón placeného stání v Praze, který by kromě samotného zjednodušení principu a rozšíření na území celé Prahy přinesl výraznější regulaci parkování a také nové možnosti pro monitorování obsazenosti parkovacích míst. Dále se praktická část zaměřuje na využití dostupných technologií pro maximální efektivitu systému, a také návrh modelu pro predikci pravděpodobnosti zaparkování v oblastech, kde není možné efektivně použít žádnou z dostupných technologií. Predikce je v rámci modelu založena na zatřídění jednotlivých oblastí, tak aby byla v první fázi ověřena jeho použitelnost pro vybrané oblasti. Model byl kalibrován na základě měření dat obsazenosti v různých oblastech a následně verifikován. První výsledky ukázaly, že navržený model má potenciál pro využití v praxi. The thesis deals with the issue of parking in the cities. The primary aim is to find suitable ways that would lead to a more efficient parking systems. Particularly, it is about improving the awareness of drivers in order to make maximum use of existing parking spaces. In addition to the benefits for the drivers themselves, this brings benefits in the form of reducing the negative effects on the enviroment when the drivers are looking for available parking places. The theoretical part describes the current state of parking in the Czech Republic and all over the world and, last but not least, a search of technologies usable for parking. In the first part of the practical part is presented a new proposal for the organization of parking zones in Prague, which, in addition to simplifying the priniciple and extending it to the whole territory of Prague, would bring more significant regulation of parking and new opportunities for monitoring the occupancy of parking spaces. Furthermore, the practical part focuses on the use of available technologies for maximum system efficiency, as well as the design of a model for predicting the probability of parking in areas where it is not possible to effectively use any of the available technologies. The prediction within the model is based on the classification of individual areas, so that in the first phase its applicability for selected areas is verified. The model was calibrated by measuring occupancy data in various areas and subsequently verified. The first results showed tat the proposed model has the potential for use in practice.