Denní osvětlení v odborných učebnách na základní škole
Daylighting in special classrooms on a primary school
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Jiří Petráš
Supervisor
Vychytil Jaroslav
Opponent
Kaňka Jan
Field of study
Budovy a prostředíStudy program
Budovy a prostředíInstitutions assigning rank
katedra konstrukcí pozemních stavebRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tématem diplomové práce je vyhodnocení odborných učeben základní školy z hlediska požadavků na denní osvětlení. V každé z nich je provedeno měření činitele odrazu světla s využitím jasoměru a luxmetru. Orientačně jsou tyto hodnoty stanoveny také za pomoci vzorníků barev a na základě tabulkových hodnot. Skutečně naměřené parametry jsou dále zpracovány a za pomoci výpočetního softwaru je stanoveno rozložení denního světla v učebnách. Cílem je ověření legislativních požadavků. Po objektivním posouzení učeben je prostřednictvím dotazníků určených pro žáky a učitele zjištěno subjektivní hodnocení denního osvětlení. Výsledky vyhodnocených dotazníků jsou porovnány s výsledky stanovenými výpočetním softwarem. Při nevyhovujícím stavu místností jsou navržena doporučená opatření sloužící k zajištění požadovaného denního osvětlení. The master’s thesis topic is the evaluation of daylight requirements for special purpose classrooms at elementary school. The illuminance is measure by a photometer and luminance meter in every classroom and the daylight factor is calculated based on these measurements. For guide purposes, a color swatch is used to estimate approximate values according to the standard table. The measured values by instruments are further processed by computer software to simulate daylight factor and daylight availability in the classrooms. The study aim to compare the observed results with legal requirements. After the measuring, the questionnaires are distribute to students and teachers to collect subjective evaluation of daylight in the classrooms. Simulated light condition by software and results from the questionnaire are compared to each other and analyzed. The recommendations to improve the current state has been given in case of unsatisfactory conditions in the classroom.
Collections
- Diplomové práce - 11124 [671]