Návrh a instalace stacionární měřící linky na mostě ev. č. 27-117
Design and installation of stationary measurement system on bridge No. 27-117
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Martin Jonáš
Supervisor
Zatloukal Jan
Opponent
Vavřiník Tomáš
Field of study
Konstrukce a dopravní stavbyStudy program
Stavební inženýrstvíInstitutions assigning rank
experimentální centrumRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Nově vybudovaný most ev. č. 27-117 je vybaven stacionární měřicí linkou. Tato linka je navržena za účelem monitorování teploty v pěti vybraných profilech a poskytování přidružených měření přetvoření a vlhkosti. Předmětem práce byl návrh, příprava a instalace měřicí linky na stavbě mostu. Účelem teplotního monitoringu v tomto mostě s nosnou konstrukcí ze zabetonovaných nosníků je ověření normových předpokladů a rozšíření dostupných podkladů k tématu teplotního zatížení mostů s důrazem na opěry integrovaných mostů. Za účelem verifikace budoucího měření byly vytvořeny modely vedení tepla v programu využívajícího metodu konečných prvků. Tyto modely poskytly podklady pro realistické očekávání od měření, které bude spuštěno začátkem roku 2021. První vyhodnocení měření bude zpracováno po jednom roce provozu měřicí linky. Newly constructed bridge No. 27-117 is instrumented by stationary measurement system. This system is designed to allow monitoring of temperature in five profiles and provides accessory measurement of strain and humidity. Subject of the thesis was design, preparing and installation of system on construction site. Purpose of temperature monitoring in this integral bridge with filler beam deck is verification of standard assumptions and extension of available information about thermal actions on bridges with accent to abutments of integral bridges. For purpose of future measurement verification, heat transfer models in finite elements software were created. These models created background for expectations from measurement, which will be launched in the beginning of year 2021. First evaluation of measurement will be processed after one-year period of operation.