Analýza stresových parametrů pilotů simulátoru Boeingu
Stress Parameters Analysis of Boeing Simulator Pilots
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Martin Blažek
Supervisor
Čmejla Roman
Opponent
Vyšata Oldřich
Field of study
Lékařská technikaStudy program
Lékařská elektronika a bioinformatikaInstitutions assigning rank
katedra kybernetikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce zabývá analýzou stresových parametru pilotů. V první části je objasněn teoretický pojem stres, lidská fyziologie a biologické procesy vedoucí k měřitelným projevům stresu. Následně jsou zpracovány předešlé publikace zabývající se problematikou stresu, jeho měření pomocí fyziologických parametrů a vyhodnocováním stresu. Na základě rešerše literatury jsou stanoveny biosignály elektrokardiogramu, respirace, elektrodermální aktivity a pulsní pletysmografie, které jsou použity pro vyhodnocení stresu během experimentu. Z těchto biosignálů jsou získány parametry, které jsou následně zpracovány. Mezi parametry, které jsou prokázány jako statisticky významné patří například srdeční frekvence (HR), variabilita srdeční frekvence (HRV), rychlost pulsní vlny (PWV) nebo hladina vodivosti kůže (SCL). Stanovený experiment zkoumá úroveň stresu pilota během simulovaného letu v simulátoru, při provádění náročných úkonů. This thesis deals with stress parameters analysis of Boeing simulator pilots. In the first part of this thesis theoretical basics of stress are explained, as well as biological processes leading to physiological measurable manifestation of stress. Literature review examines previous publications dealing with topic of stress, stress measure using biosignals and evaluation of stress. These theoretical findings are applied to determine biosignals used in this experiment for stress evaluation. These signals are electrocardiography, respiratory, electrodermal activity and plethysmography. On these biosignals is then performed feature extraction. These features include heart rate (HR), heart rate variability (HRV), pulse wave velocity (PWV) or skin conductance level (SCL), which are proved to statisticaly significantly change during stress conditions. Estabilished experiment is to determine pilot's stress level during simulated flight, while given difficult task.
Collections
- Diplomové práce - 13133 [495]