Výuka ochrany obyvatelstva na základních školách se změřením na analýzu praktického nácviku evakuace při požáru na vybraných základních školách na Trutnovsku
The Civil Protection Educationat the Elementary Schools Focused on the Analysis of Evacuation Practical Training during an Fire the Selected Elementary Schools in Trutnov Region
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Zuzana Vajsarová
Supervisor
Adámek Václav
Opponent
Štěpán Miroslav
Field of study
Civilní nouzové plánováníStudy program
Ochrana obyvatelstvaInstitutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá tématem Výuky ochrany obyvatelstva na základních školách se zaměřením na analýzu praktického výcviku evakuace při požáru na vybraných základních školách na Trutnovsku. Cílem diplomové práce je zjistit současný stav problematiky výuky ochrany obyvatelstva na základních školách dle platného Rámcového vzdělávacího plánu. Jako dílčí úkoly jsme si stanovili zlepšení praktických materiálů pro Ochranu obyvatelstva, konkrétně dokumentu pro nácvik evakuace. Dalším dílčím úkolem jsme si poté stanovili zjištění stavu nácviku evakuace na vybraných základních školách na Trutnovsku. V teoretické části jsou charakterizovány pojmy jako evakuace, ochrana obyvatelstva, školský zákon nebo historie vzdělávání a výchovy dětí v oblasti ochrany obyvatelstva. Dále také charakteristika jednotlivých koncepcí, týkající se tématu OOB. Poté význam OOB dle MŠMT, metodické zabezpečení vzdělávání v oblasti OČMU a další V praktické časti je charakterizován průběh nácviku evakuace. Dále jsou prezentovány strukturované rozhovory s vybranými představiteli základních škol. V poslední části je analýza Rámcového vzdělávacího programu, SWOT analýza RVP a vyhodnocení hypotéz. Diskuze obsahuje zkušenosti z provádění nácviku evakuace na vybraných základních školách. Dále také poznatky z analýzy Rámcového vzdělávacího programu, a především jeho nedostatky v oblasti začlenění tématu OOB do vzdělávání na základních školách, neexistence samostatného předmětu a další. This diploma thesis deals with the education of individuals in the field of Population Protection (PP) at primary schools focusing mainly on the analysis of the Evacuation Training in case of fire at the selected primary schools in Trutnov district. The main aim of the diploma thesis is to determine the actual state of the education of PP at primary schools according to the Framework Educational Programme (FEP). As partial tasks we defined the improvement of practical materials for PP, in particular the document of Evacuation Training (ET). Another partial task which will be examined in this thesis is the actual state of the education of PP at the selected primary schools in Trutnov district. In the theoretical part there are basic terms explained such as Evacuation, Population Protection, Education Act or History of Education and Children Raising in connection with PP. There are also single concepts related to the issue of PP listed and explained. In addition to that, the importance of PP according to the Ministry of Education, Youth and Sports, methodological support of education in the field of Human Protection during Emergencies etc. are mentioned. In the practical part there is the process of ET described. Moreover, there are structured dialogues with selected representatives of the primary schools presented. In the end, there is an analysis of the FEP, SWOT analysis of FEP and evaluation of hypotheses summarized. Discussion contains experience gained during the ET at the selected primary schools. It also presents acquired information from the analysis of FEP, and emphasizes the issue of not having any school subject related to PP integrated into the FEP for Basic Education.
Collections
- Diplomové práce - 17111 [284]