BALETNÍ OBUV PRO PROFESIONÁLNÍ TANEČNICI
BALLET SHOES FOR PROFESSIONAL DANCER
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Kristýna Poláková
Vedoucí práce
Fišer Jan
Oponent práce
Březovská Petra
Studijní program
DesignInstituce přidělující hodnost
ústav designuPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Téma tance a baletu mne fascinuje celý život. Sama jsem ho několik let aktivně tančila a na vlastní kůži jsem si vyzkoušela, co vše obnáší za bolest, kterou však vždy přebila euforie a radost z pohybu. V tanečních botách, v baletní terminologii přezdívaných „špičky“, jsem zažila jedny z nejintenzivnějších chvil svého života. Ty nejkrásnější se odehrávaly na divadelním jevišti, kde jsem po svém výkonu sklízela vytoužené ovace. Tyto chvíle byly ale pomíjivé, jelikož jim předcházely dlouhé hodiny na zkouškovém sále plné potu, dřiny a puchýřů. Dobře tedy vím, jak mají baletky z těchto bot otlačené a zničené prsty. Vím také, jak zdlouhavý je proces personalizace tanečních špiček, tedy uzpůsobování si je vlastním potřebám. Vím, jak velké je to spotřební zboží. Tyto boty podléhají obrovské námaze a ničení. Profesionální baletky protančí za sezónu až 150 párů. Ve své diplomové práci hledám způsoby, jak tanečnímu světu v těchto několika ohledech pomoci. Ptám se, proč se všechno kolem nás inovuje a mění a jen balet zaostává? Zamyslel se již někdo nad tím, jak by mohla vypadat labuť 21. století, vybavena novými technologiemi uchopenými rukou designéra? I spent quite a few years of my life dancing in ballet points. I lived some of my best on-stage moments in it. These beautiful fragments of time were however preceded by long hours of training accompagned by tons of tears, blood and sweat. Literally speaking. I know very well how hard and painful ballet is, what torture can ballet points cause. I also know, how tedious the process of customising and personalizing of these shoes is. And last but not least I realize their consumer-goods character. These shoes are highly perishable considered how easily destroyed they are while being intensely used - an average professional dancer throws away 150 pairs per one single season. In this diploma thesis I’m targeting on finding ways to help the ballet world with these issues. Ballet is a beautiful mixture of artistic and (nowadays even) sport discipline. But I wonder - how is that so, that everything around us is evolving so incredibly fast and ballet is staying behind? Has anyone given a thought yet to this idea of a swan of the 21st century, armed by contemporary technology, moulded by the hands of a designer?
Kolekce
- Diplomové práce - 15150 [148]