Vliv provozních podmínek na produkci částic z otěrů brzdového obložení
Effects of operating conditions on the production of brake wear particles
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Srinath Penumarti
Supervisor
Vojtíšek Michal
Opponent
Pechout Martin
Field of study
Advanced PowertrainsStudy program
Master of Automotive EngineeringInstitutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
This master thesis deals with the evaluation of particle emissions from four different commercial brake pads for a typical automobile with regards to various braking conditions. A full scale inertia brake dynamometer was used to test the brake pads using portions of standardized test procedures ISO 26867 and SAE J2522 and the newly developed brake WLTC cycle for brake wear particle testing. The particle concentrations were measured online with EEPS and ELPI particle sizers sampling from an outlet duct of the dynamometer enclosure. Particle production per brake event was calculated and the effects of initial and final brake disc temperature and average dissipated power were evaluated. Both the braking intensity and the energy dissipated per brake event had considerable effect on particle production. The particle emissions during WLTC cycle representing real driving were far lower than for more severe, albeit still reasonably realistic, brake events used in standardized procedures. This master thesis deals with the evaluation of particle emissions from four different commercial brake pads for a typical automobile with regards to various braking conditions. A full scale inertia brake dynamometer was used to test the brake pads using portions of standardized test procedures ISO 26867 and SAE J2522 and the newly developed brake WLTC cycle for brake wear particle testing. The particle concentrations were measured online with EEPS and ELPI particle sizers sampling from an outlet duct of the dynamometer enclosure. Particle production per brake event was calculated and the effects of initial and final brake disc temperature and average dissipated power were evaluated. Both the braking intensity and the energy dissipated per brake event had considerable effect on particle production. The particle emissions during WLTC cycle representing real driving were far lower than for more severe, albeit still reasonably realistic, brake events used in standardized procedures.
Collections
- Diplomové práce - 12120 [429]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Modelování a návrh řízení systému ABS
Author: Tomáš Veselý; Supervisor: Haniš Tomáš; Opponent: Kuře Matěj
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2020-06-10)Cílem této práce je rozšířit model dvoustopého vozidla o komponenty brzdné soustavy a navrhnout alogoritmy řízení brždění kol. Práce srovnává dnes běžně používaný koncept, kterým jsou hydraulické brzdy, s nově vzikajícími ... -
Brzdový systém osobního železničního vozu pro rychlost do 200 km/h
Author: Michal Kuneš; Supervisor: Kolář Josef; Opponent: Pechar Stanislav
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2019-08-21)Bakalářská práce se zabývá návrhem adhezní elektropneumatické kotoučové brzdy pro osobní kolejový vůz pro rychlost do 200 km/h. Rešerše je zaměřena na popis základních principů brzdění železničních vozidel a porovnání čtyř ... -
Studie řešení brzdy pro vozy metra
Author: Lhotan Radek; Supervisor: Kolář Josef; Opponent: Pechar Stanislav
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2018-06-23)Předmětem této práce je návrh kotoučové adhezní elektropneumatické brzdy pro vůz metra. Rešerše je zaměřena na srovnání dvou různých elektropneumatických brzdových systémů. Zde jsou popsány funkce jednotlivých komponent, ...