Využití elektromobility ve vybraných zemích EU
Electromobility in selected EU Countries
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Andrei Cazachevici
Supervisor
Starý Oldřich
Opponent
Králík Tomáš
Field of study
Elektrotechnika a managementStudy program
Elektrotechnika, energetika a managementInstitutions assigning rank
katedra ekonomiky, manažerství a humanitních vědRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Táto bakalářská práce se zabývá elektromobilitou a její stavem ve vybraných zemích Evropské unie včetně České republiky. V mé práci do vybraných zemí patří taky Norsko, které není členem EU, ale vzhledem k tomu, že v Norsku úroveň vývoje elektromobility je docela vysoká, rozhodl jsem prozkoumat situaci s elektromobilitou i v této zemi. Cílem této práce je porovnat technická a ekonomická kritéria elektromobilů a vozidel se spalovacím motorem, udělat analýzu rozvoje elektromobility v Česku a v jiných vybraných evropských zemích. V praktické a teoretické částech závěrečné práce porovnám elektromobil a vozidlo se spalovacím motorem z hlediska účinnosti motoru, emise škodlivých látek, zrychlení, maximální rychlosti, spotřeby paliva, údržby a pořizovacích nákladu. Jedním z cílů mé bakalářské práce je vyjasnit, zda elektromobil je z ekonomického hlediska výhodnější než konvenční auto, což udělám sestavením toku hotovosti, tj. Cash Flow. Dále prozkoumám způsoby nabíjení elektromobilů, porovnávám hustotu nabíjecích stanic v Česku a v jiných evropských zemích během určitého počtu let. Sestavím dynamiku a prognózu prodeje elektromobilů na území vybraných evropských státu a ČR. Stanovím, existuje-li závislost mezi hustotou nabíjecích stanic a prodejem elektromobilů a jak jsou na tom jednotlivé vybrané evropské země. This bachelor thesis deals with electromobility and it's state in selected countries of European Union including Czech Republic. In my thesis Norway is one of the selected european countries, which actually isn't member of EU, but because it has high level of progress of electromobility, I decided to explore electromobility in Norway too. The main goal of this work is to compare technical and economical criterions of electric vehicle and of vehicle with internal combustion engine, to provide the analysis of how is taking place the progress of electromobility in Czech Republic and other selected European countries. In practical and theoretical parts of thesis work I will compare electric car and car with internal combustion engine through such parameters as efficiency of motor, emission of harmful substances, acceleration, maximum speed, consumption, maintenance, purchasing costs. One the goals of my bachelor thesis is to see if an electric vehicle is more advantageous from the economical aspect then a vehicle with internal combustion engine, this I will do by calculating the Cash Flow of both cars. I will explore the ways of charging electric vehicles, will compare density of charging stations in CR and in other european countries during the fixed number of years. I will draw up the dynamics and prediction of sails of electric cars on the territory of the selected european states and CR. I will determine, if does exist any dependence between the density of charging stations and the sales of electric vehicles and what is the situation of this in selected european countries.
Collections
- Bakalářské práce - 13116 [519]