Jízda vozidla s hydrodynamickým měničem
Torque converter vehicle drive
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Tomáš Pánek
Supervisor
Kaněra Jaroslav
Opponent
Miláček Ondřej
Field of study
bez oboruStudy program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato bakalářská práce se zabývá historií a funkcí hydrodynamického měniče a jeho vlivem na trakční charakteristiku vozidla. Popsány jsou jednotlivé prvky hydrodynamického měniče, rozdíly oproti hydrodynamické spojce a možnost násobení vstupního točivého momentu pomocí reaktoru. Pro sestrojení trakční charakteristiky byla využita data z měření na válcové zkušebně. Měřen byl autobus Iveco Crossway. Pohonné ústrojí tohoto vozu se skládá z přeplňovaného vznětového motoru Cursor 9 spojeného se šestistupňovou samočinnou převodovkou ZF 6AP 1700B (Ecolife). Následně je diskutován vliv přemosťovací spojky na průběh tažné síly. This bachelor’s thesis looks into history and functionality of hydrodynamic torque converter and its influence on vehicle’s tractive effort characteristics. Parts of a torque converter are described, such as the difference between torque converter and fluid coupling and torque multiplication capability with the use of a reactor wheel. To design a tractive effort characteristics, data measured on a chassis dynamometer were used. Measurement was performed on Iveco Crossway bus. This vehicle’s powertrain consists of Cursor 9 turbocharged diesel engine paired to a six speed automatic transmission ZF 6AP 1700B (Ecolife). Lock-up clutch influence on tractive force curve is then discussed.
Collections
- Bakalářské práce - 12120 [297]