ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Hydraulic Structures
  • Bachelor Theses - 11142
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Hydraulic Structures
  • Bachelor Theses - 11142
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Optimalizace horní rejdy plavební komory Modřany na fyzikálním modelu

Optimization of the Modřany lock with the use of the physical scale model

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Jan Hřebřina
Supervisor
Fošumpaur Pavel
Opponent
Balvín Pavel
Field of study
Vodní hospodářství a vodní stavby
Study program
Stavební inženýrství
Institutions assigning rank
katedra hydrotechniky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
V současné době je snaha navýšit maximální plavební průtok v úseku Vltavy přes vodní dílo Modřany, kde je plavba zastavována již při průtoku 450 m3.s-1. Důvodem jsou vysoké příčné složky vektoru rychlosti v blízkosti zhlaví dělící zdi a zhlaví průtočných svodidel horní rejdy plavební komory Modřany. V roce 2018 byla na 2D matematickém modelu ověřena řada možných úprav dělící zdi horní rejdy a na základě výsledných doporučení byl realizován ve Výzkumném ústavu vodohospodářském v.v.i. fyzikální model zabývající se optimalizací stavebních úprav pro zajištění bezpečných plavebních podmínek až do průtoku 600 m3.s-1. Práce popisuje problematiku plavebních podmínek v rejdách plavebních komor a metodiku výzkumných prací na hydraulickém modelu včetně technického popisu optimalizovaného řešení dělící zdi horní rejdy plavební komory Modřany.
 
The effort to elevate maximum navigation flow in section of river Vltava through hydraulic structure Modřany is currently increasing. Navigation is being canceled as soon as the flow reaches 450 m3.s-1. The reason to stop the navigation is high transverse component of velocity around the end of upstream dividing wall and flow barriers. In 2018 there was made 2D mathematical model of dividing wall, which offered many possible modifications. Based on the results of the mathematical model there was made physical scale model dealing with these modifications to ensure safe navigation conditions up to 600 m3.s-1 by T. G. Masaryk Water Research Institute. This bachelor thesis deals with the problems of navigation conditions in locks and describes the process of research work during the hydrological modelling including final results of dividing wall modification.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/88723
View/Open
PLNY_TEXT (4.371Mb)
PRILOHA (144.7Kb)
POSUDEK (205.3Kb)
POSUDEK (752.1Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 11142 [108]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV