Vzdělávání odsouzených ve věznicích s použitím metody Feuersteinovo instrumentální obohacování
The Education if Inmates in Prison with the application of the method Feuerstein instrumental enrichment (FIE)
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Pavel Kalina
Supervisor
Vobořilová Jarmila
Opponent
Dobrovská Dana
Field of study
Učitelství praktického vyučování a odborného výcvikuStudy program
Specializace v pedagogiceInstitutions assigning rank
oddělení pedagogických a psychologických studiíRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem mé bakalářské práce je analyzovat vhodnost a možnosti použití vzdělávací metody FIE (Feuerstein Instrumental Enrichment, Feuersteinovo In-strumentální Obohacování, dále jen „FIE“) v rámci českého vězeňského systému. Cílem je zjistit, v jaké míře je metoda FIE nápomocná žákům s určitým hendike-pem a zda je metoda FIE přínosná ve vztahu k žákům ve vězeňském prostředí. V teoretické části je charakterizováno vzdělávání, vězeňství a Feuersteinova me-toda Instrumentálního Obohacování. V empirické části je provedeno dotazníkové šetření, které je vyhodnoceno, a z něj je sestaven celkový výstup. Výstupem z tohoto dotazníkového šetření je zhodnocení, zda je metoda FIE přínosná ve vzdělávaní odsouzených, jaká je využitelnost v prostředí českého vě-zeňského systému s ohledem na specifičnost prostředí, a rozmanitosti dosažené-ho vzdělání odsouzených a následně se pokusit nastavit principy vzdělávání tak, aby metoda FIE byla v rámci vězeňského systému snadno využitelná. Za účelem zpracování této bakalářské práce jsem realizoval shromáždění poznat-ků ze zpracovaných odborných materiálů zabývajících se danou problematikou (diplomových prací, odborné literatury, statistik apod.), dále jsem provedl dotaz-níkové šetření u 174 respondentů. The aim of my bachelor thesis is to analyze the suitability and possibilities of using the educational method FIE (Feuerstein Instrumental Enrichment, here-inafter referred to as "FIE") within the Czech prison system. The aim is to ascertain to what extent the FIE method is helpful to pupils with a certain handicap and whether the FIE method is beneficial in relation to pupils in the prison environ-ment. The theoretical part characterizes the education of convicts and its develo-pment. In the empirical part FIE is specified and on the basis of an empirical sur-vey an evaluation is performed with the aim of suggesting new measures which would increase the effectiveness of its use in the educational process. The theore-tical part characterizes education, imprisonment and Feuerstein´s method of In-strumental Enrichment. In the empirical part, a questionnaire survey is carried out, which is evaluated, and the overal output is compiled from it. The output of this questionnaire survey will be to evaluate whether the FIE method is beneficial in the education of convicts, what is its usability in the Czech prison system with regard to the specific environment, and the diversity of educa-tion of convicts and then try to set the principles of education so that the FIE me-thod is in within the prison system easily usable. For the purpose of processing this bachelor's thesis I gathered knowledge from the processed professional materials dealing with the given issue (diploma theses, professional literature, statistics, etc.), then I carried out a questionnaire survey of 174 respondents.
Collections
- Bakalářské práce - 32151 [1278]