Cenová politika a data: dálkové autobusové linky
Pricing and data: long-distance bus routes
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Mohammad Asad Ali
Supervisor
Mrkos Jan
Opponent
Nikolaev Ivan
Field of study
Datové vědyStudy program
Otevřená informatikaInstitutions assigning rank
katedra počítačůRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Autobusová doprava je jeden z nejrozšířěnějších způsobů osobní dopravy v Evropě. V této práci se za použití technik strojového učení zaměřujeme na pochopení vlivů ovlivňujících dynamickou cenotvorbu na dálkových autobusových trasách. Za tímto účelem jsme sebírali data o cenách od dvou operátorů a porovnali je navzájem. Naše výsledky ukazují, že vztah mezi cenou a dalšími příznaky je nelineární. Hlavními faktory ovlivňujícími cenu u obou dopravců se ukázaly být příznaky doba do odjezdu, délka cesty a volná kapacita autobusu. Bus transport is one of the most widely used means of transport around Europe. In this thesis the focus is on understanding the factors influencing pricing policies of long distance bus routes through exploratory analysis and use of machine learning techniques. To achieve this we have collected data from the two bus service providers and compared them against each other. Our results show the relationship between price and related features is non-linear and the major influential factors for both providers are hours to departure, distance and time traveled by the bus and the free capacity.
Collections
- Diplomové práce - 13136 [892]