ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Heuristické evaluační funkce pro šachy s neúplnou informací

Heuristic Evaluation Functions for Imperfect-Information Chess

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Matěj Šesták
Supervisor
Seitz Dominik Andreas
Opponent
Kléma Jiří
Field of study
Informatika a počítačové vědy
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra kybernetiky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Využití evalučních funkcí v řešení her s úplnou informací vedlo k dosažení nadlidských výkonů v několika hrách, jako šachy nebo Go. V oblasti velkých her s neúplnou informací, výzkum mířil především na poker, který má dobré vlastnosti, a nové metody nebyly využity a testovány na jiných hrách. V této práci předvedeme použití evaluačních funkcí v šachách s neúplnou informací. Navrhli jsme abstrakční model pro dvě varianty těchto šachů, Kriegspiel a Darkchess, a empericky předvedli jeho využití dosažením přibližné Nashovy rovnováhy minimalizováním upraveným CFR-D algoritmem. Otestovali jsme použití kovolučních neuronových sítí, které snižují potřebu herně specifického modelu. Nakonec jsme učinili krok k hraní v reálném čase použitím několika neuronových sítí v různých herních úrovních.
 
Using value function in depth-limited solving of perfect information games produced super-human play in several domains, like chess or Go. In the domain of large imperfect information games, research mainly focused on the game of poker, which possesses nice properties, and new methods were not used and tested on other domains. In this thesis, we present the use of value functions in imperfect information chess. We design an abstraction model for imperfect information chess variants, Kriegspiel and Darkchess, and empirically show its usability by computing approximate Nash equilibrium by a modified CFR-D algorithm. We test the use of a convolutional neural network to reduce the necessity of a domain-specific model. Finally, we take a step towards a real-time playing by using multiple neural networks at different depths as value functions.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/87779
View/Open
PLNY_TEXT (1.116Mb)
PRILOHA (2.824Mb)
POSUDEK (841.8Kb)
POSUDEK (366.8Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13133 [851]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV