Zobrazit minimální záznam

Charging Recommender for Electric Taxis



dc.contributor.advisorCuchý Marek
dc.contributor.authorMartin Vybíralík
dc.date.accessioned2020-06-10T11:11:41Z
dc.date.available2020-06-10T11:11:41Z
dc.date.issued2020-06-08
dc.identifierKOS-857604987005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/87635
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá optimalizací strategie řidiče elektrického taxi ve smyslu plánování nabíjení, přibližování se klientům či čekání na klienty na potenciálně výhodných místech. Cílí především na doporučování místa a času nabíjení, ale také jednotlivých rozhodnutí řidiče se snahou maximalizovat jeho zisk. Nejprve jsem se zaměřil na obecný úvod do tématu elektrických vozidel, společně s průzkumem dostupných zdrojů zabývajících se vytvářením strategií pro pohyb nejen elektrických, ale i standardních (se spalovacími motory) taxi. Následně jsem navrhl dvě reprezentace prostředí (mřížková, K-means shlukování) a celý problém definoval pomocí frameworku MDP. Rovněž jsem představil algoritmus založený na dynamickém programování, který generuje navrhovanou sekvenci kroků, jichž by se měl řidič taxi držet. Důležitou částí řešení je rovněž odhad potřebných parametrů kupříkladu pravděpodobnosti vyzvednutí a vysazení zákazníka na konkrétních místech. Toto jsem provedl z rozsáhlého data setu historických cest taxíků. Závěrem jsem navržený algoritmus naimplementoval a experimentálně ukázal jeho výsledky v různých prostředích v porovnání se základním modelem chování řidiče elektrického taxi. Provedené experimenty ukázaly, že má metoda překonává zvolený základní model, jak v aspektu celkového přijmu řidiče, ve vzdálenosti nutné urazit k místu vyzvednutí pasažéra, ale také v efektivitě výběru nabíjecí stanice.cze
dc.description.abstractThis thesis deals with the problem of optimization of an electric taxi driver's strategy in terms of charging, passenger approaching or waiting in potentially favorable locations. It focuses primarily on recommending charging actions and taxi driver's decisions concerning the maximization of the driver's potential profit. Firstly I focused on a general introduction to the topic of electric vehicles together with a research of state of the art in the taxi movement strategy recommending field. I then proposed two concrete environment representations (Grid World, K-Means clustering) and defined the recommending problem as a Markov Decision Problem (MDP). I also presented an algorithm based on dynamic programming generating a policy for an electric taxi driver. An essential part of the presented solution method is an estimation of parameters such as pick-up and destination probability of passenger trips connected with particular locations on a planning map. It was done based on sizeable historical taxi trip data sets. Subsequently, I implemented the proposed algorithm based on a simple principle of dynamic programming. Finally, I experimentally showed the performance of my solution working in different environments compared with a base model of an electric taxi driver behavior. Experiments showed that my algorithm outperforms the base model in several fields, such as a total taxi driver's profit, distance to the next passenger, or charging station choice efficiency.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectelektrická autacze
dc.subjecttaxicze
dc.subjectdoporučovánícze
dc.subjectplánovánícze
dc.subjectnabíjenícze
dc.subjectdynamické programovánícze
dc.subjectMDPcze
dc.subjectstrategie pohybucze
dc.subjectrozhodovánícze
dc.subjectelectric vehicleseng
dc.subjecttaxieng
dc.subjectrecommendingeng
dc.subjectplanningeng
dc.subjectchargingeng
dc.subjectdynamic programmingeng
dc.subjectMDPeng
dc.subjectmovement strategyeng
dc.subjectdecision makingeng
dc.titleNástroj pro doporučování nabíjení pro řidiče elektrických taxicze
dc.titleCharging Recommender for Electric Taxiseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.typebachelor thesiseng
dc.contributor.refereeŠišlák David
theses.degree.disciplineInformatika a počítačové vědycze
theses.degree.grantorkatedra kybernetikycze
theses.degree.programmeOtevřená informatikacze


Soubory tohoto záznamu











Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam