ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Instrumentation and Control Engineering
  • Master Theses - 12110
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Instrumentation and Control Engineering
  • Master Theses - 12110
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Návrh a implementace řízení laboratorní soustavy kvadroptéry na pojezdu se zavěšeným břemenem

Control design and implementation of a laboratory quadcopter-cart system with a suspended load

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Vendula Hovorková
Supervisor
Vyhlídal Tomáš
Opponent
Bušek Jaroslav
Field of study
Přístrojová a řídicí technika
Study program
Strojní inženýrství
Institutions assigning rank
ústav přístrojové a řídící techniky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá řízením kvadroptéry s jedním stupněm volnosti se zavěšeným břemenem, jehož cílem je eliminovat kmitání břemene při pohybu kvadroptéry. Omezení stupňů volnosti je zajištěno připevněním kvadroptéry k vozíku pohybujícímu se po lineárním vedení. Je odvozen matematický model systému a jsou identifikovány parametry tohoto modelu. Následně je převeden na model ve stavové formulaci. Linearizovaný model ve stavové formulaci je použit pro analýzu dynamických vlastností a návrh regulátoru pro řízení náklonu kvadroptéry. Pro kompenzaci kmitů břemene je využito tvarovače signálu. Pro simulaci a vizualizaci systému je využito programového prostředí Matlab/Simulink.
 
The thesis deals with control of 1DoF quadcopter with suspended load. The objective of control is to eliminate load oscillation during quadcopter move. To decrease degrees of freedom to single one, the quadcopter is attached to a cart, which moves on a linear frame. A dynamic model of the system is derived and its parameters are identified. Then the dynamic model is converted to state-space model. Using the linearized state-space model, dynamic analysis is carried out and pitch angle controller is designed. To compensate load oscillation, signal shaper is used. The system is simulated and visualized in Matlab/Simulink platform.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/86222
View/Open
PLNY_TEXT (4.331Mb)
POSUDEK (667.7Kb)
POSUDEK (244.0Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 12110 [168]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV