ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Doctoral Theses - 11000
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Doctoral Theses - 11000
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vliv turbulence na únavu tenkých ocelových konstrukcí, vyvolanou větrem

Turbulence Effect on Wind-Induced Fatigue of Slender Steel Structures

Type of document
disertační práce
doctoral thesis
Author
Arsenii Trush
Supervisor
Studnička Jiří
Opponent
Lahodný Jiří
Field of study
Konstrukce a dopravní stavby
Study program
Stavební inženýrství
Institutions assigning rank
katedra ocelových a dřevěných konstrukcí



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Zatížení větrem je často rozhodujícím účinkem pro štíhlé ocelové konstrukce a konstrukční prvky. Navzdory značnému množství nashromážděných poznatků v oboru stavební aerodynamiky však dosud chybí pochopení některých důležitých aspektů tohoto zatížení. Konkrétně je nutná simulace drsnosti v široké škále relativních drsností, zejména s ohledem na standardy používané v České republice. Předkládaná disertační práce je zaměřena především na experimentální výzkum. Zvláštní důraz je přitom kladen na vliv turbulence proudění, jakož i na účinky drsnosti povrchu a ledových akrecí nosných lan. Výsledky výzkumu ukazují, že indukované víry vibrace lan jsou značně ovlivněné změnami v turbulenci toku a drsnosti povrchu lan. Zejména zvýšení intenzity turbulence přicházejícího proudu způsobuje snížení amplitudy indukované víry vibrace lan s ledovýmy sedimenty. Akrece ledu způsobuje změnu (zvýšení nebo snížení) amplitudy v závislosti na orientaci ledu pro každou studovanou úroveň intenzity turbulence toku. Drsnost povrchu vinutých lan snižuje rozsah rychlostí lock-in efektu („uzamknutí frekvencí“) ve srovnání s referenčním hladkým modelem, přičemž největším dopad ma zvýšení úhlu vinutí. Hysterézní charakter amplitudové odezvy pro rostoucí a klesající rychlost je pozorovaný u všech modelů a pro všechny intenzity turbulencí. Uvedené výsledky poskytují projektantům štíhlých ocelových konstrukcí s lany některé důležité poznatky, protože turbulence proudění a drsnost povrchu lan prokazatelně a výrazně ovlivňují indukované víry vibrace lan, což zase může výrazně změnit dynamické vlastnosti a životnost konstrukcí s nosnými lany.
 
Wind loads frequently are critical for steel slender structures and structural elements. However, despite the important knowledge in the field, there is a lack of understanding of some important aspects. Namely, the simulation of the roughness in wide range of relative roughnesses, is needed especially with respect to the codes and standards in the Czech Republic. Present study focused on experimental research. A particular focus is on the influence of flow turbulence, as well as on the effects of surface roughness and ice accretion of structural cables. VIV of structural cables proved to considerably modify due to changes in flow turbulence and surface roughness of structural cables. In particular, increasing the turbulence intensity of the incoming flow causes a reduction in the amplitude of VIV of ice-accreted structural cables. The ice accretion causes the peak amplitude to change (increase or decrease) depending on the ice orientation for each studied level of flow turbulence. According to the results surface roughness of helical strand cables reduces the lock-in range comparing to reference smooth model whereby the greatest impact is an increase of lay angle. The hysteresis character of amplitude response caused by the direction of velocity change observed for all of models and turbulence intensities. The reported results provide some important findings for bridge designers, as flow turbulence and cable surface roughness clearly prove to considerably influence VIV of structural cables, which in turn may considerably alter the dynamic characteristics and lifetime of cable-supported bridges.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/86037
View/Open
POSUDEK (241.0Kb)
PLNY_TEXT (26.64Mb)
POSUDEK (133.7Kb)
POSUDEK (77.59Kb)
Collections
  • Disertační práce - 11000 [526]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV