Snižování třecích ztrát ve strojírenství
Reducing frictional losses in engineering
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Miroslav Bláha
Vedoucí práce
Kreibich Viktor
Oponent práce
Chvojka Martin
Studijní obor
Technologie, materiály a ekonomika strojírenstvíStudijní program
Výroba a ekonomika ve strojírenstvíInstituce přidělující hodnost
ústav strojírenské technologiePráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi snižování tření ve strojírenství. První část shrnuje teoretické poznatky týkající se tření. V jejím rámci jsou popsány jednotlivé druhy tření a faktory, které je ovlivňují. Dále se práce věnuje mazivům, která jsou jednou ze základních možností snížení velikosti tření a současně také opotřebení třecích povrchů. V rámci experimentální části bylo provedeno měření statického a dynamického koeficientu tření a drsností povrchu funkčních dvojic. Ve všech případech byly jako funkční dvojice použity ocelové tablety a ocelové desky s různou povrchovou úpravou. Měření bylo prováděno, jak bez přítomnosti maziva, tak i s použitím různých maziv. Následně došlo k porovnání jednotlivých výsledků. Experiment potvrdil teoretické poznatky týkající se změn vlastností oleje při jeho používání. Výsledky rovněž ukazují, jaký vliv má struktura povrchu na velikost koeficientů tření. This bachelor thesis deals with the possibilities of reducing friction in mechanical engineering. The first part summarizes the theoretical knowledge of friction, which describes the various types of friction and the factors that affect them. Furthermore, the work deals with lubricants, which are one of the basic options how to reduce the level of friction and also wear. In the experimental part the static and dynamic coefficient of friction and surface roughness of functional pairs are measured. In all cases, steel tablets and steel plates with different finishes were used as functional pairs. The measurements were performed both in the absence of lubricant and using various lubricants and the results were compared. The experiment confirmed theoretical knowledge regarding changes in oil properties during its use. Results also show how the surface structure affects the magnitude of the friction coefficients.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12133 [278]