Vliv způsobu řízení svařovacího procesu na kvalitu odporových svarů
Influence of welding process control on the quality of resistance welds
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Ondřej Balihar
Supervisor
Kolaříková Marie
Opponent
Kučera Vojtěch
Field of study
Technologie, materiály a ekonomika strojírenstvíStudy program
Výroba a ekonomika ve strojírenstvíInstitutions assigning rank
ústav strojírenské technologieRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Výsledkem práce je porovnání dvou způsobů řízení odporového svařovacího procesu a vyhodnocení jeho vlivu na kvalitu bodových svarových spojů. Jako základní materiál byla použita za tepla tvářená vysokopevnostní mangan-bórová ocel 22MnB5 s povrchovou vrstvou AlSi, která se v automobilovém průmyslu používá na pevnostní prvky karoserie. Ocelové plechy byly před svařováním upraveny tepelným zpracováním pro simulaci tepelného cyklu během tváření za tepla. Teplota ohřevu byla 920°C a doba výdrže na teplotě byla 7 minut, 11 minut, 14 minut a 5 minut. Pro bodové svařování byl použit odporový lis od firmy Dalex a svařovací zdroj s adaptivním řízením od firmy Elmatech. Pro hodnocení svarových spojů byla použita mechanizovaná střihová zkouška, měření průměrů svarových čoček a metalografické zkoušky. The result of the work is a comparison of two methods of control of the resistance welding process and evaluation of influence on the quality of spot welded joints. The hot-formed high-strength manganese-boron steel 22MnB5 with an AlSi coating was used as a base material, which is used in the automotive industry for the points of strength elements. The steel sheets were heat treated prior to welding, it simulate the thermal cycle during the hot forming. The heating temperature was 920 ° C and the residence time at the temperature was 7 minutes, 11 minutes, 14 minutes and 5 minutes. For spot welding, and resistance press from Dalex and a power source with adaptive control from Elmatech were used. Mechanized shear test, diameter measurement of welded lenses and metallographic tests were used for evaluation of welded joints.
Collections
- Bakalářské práce - 12133 [278]