Inkluzivní vzdělávání na středních školách
Inclusice Education at Secondary Schools
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Edita Pattová
Supervisor
Jirkovská Blanka
Opponent
Lorenzová Jitka
Field of study
Učitelství odborných předmětůStudy program
Specializace v pedagogiceInstitutions assigning rank
oddělení pedagogických a psychologických studiíRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Abstrakt Bakalářská práce pojednává o inkluzivním vzdělávání studentů středních škol a cestě k naplnění těchto ideálů. Cílem práce je popsat inkluzivní vzdělávání z několika perspektiv a analyzovat problematiku inkluzivního vzdělávání z pohledu učitelů a studentů vybraných středních škol. Teoretická část se zaměřuje na téma postižení studentů a jejich speciální vzdělávací potřeby z psychologického, sociálního a historického hlediska. Text se také věnuje otázce podpory rodiny a spolužáků studentů během jejich studia a vývoje. To je základ, na kterém stojí předpoklady pro úspěšnost lidí v životě. V praktické části jsou podmínky studia podrobeny dotazníkovému šetření na středních školách. Výsledkem je souhrn doporučení pedagogickým pracovníkům a asistentům pro zlepšení spolupráce v prostředí školy. Abstract This bachelor thesis deals with the inclusive education of students at secondary schools, and the route to achieve these goals. The aim of the thesis is to describe inclusive education from various perspectives, and analyse the issue of inclusive education from the perspective of teachers and students from selected secondary schools. The theoretical section focuses on the theme of student’s disability and their special education needs from a psychological, social and historical point of view. The work also deals with the question of support for a student from his or her family and schoolmates during the student's studies and development. This foundation sets the prerequisites for leadership in their future. In the practical section, these conditions are the subject of a questionnaire distributed at secondary schools. The result is a set of recommendations for teachers and pedagogical assistants to improve collaboration in the school environment.
Collections
- Bakalářské práce - 32151 [1261]