Plánování tras pro rekreační cyklistiku
Planning routes for recreational cycling
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Miroslav Matocha
Supervisor
Jakob Michal
Opponent
Malý Ivo
Field of study
SoftwareStudy program
Otevřená informatikaInstitutions assigning rank
katedra počítačůRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Rekreační jízda na kole se v poslední době stává čím dál více rozšířenou kratochvílí. Většina cykloaplikací nabízí plánování, které funguje skvěle pro nejkratší cestu z bodu do bodu, ale pro plánování rekreačních tras se moc nehodí. Proto jsem se rozhodl vytvořit řešení, které by tyto trasy nabízelo. Udělal jsem důkladný průzkum prací s podobnou tématikou. A poté jsem z nich jednu, která se zabývá plánováním okružních výletů, vybral, abych ji implementoval a modifikoval pro svůj problém. Musel jsem kvůli tomu tento problém formálně definovat. Poté jsem popsal komponenty potřebné k jeho řešení, jako je příjemnost a kulatost těchto tras. Dále jsem rozebral samotné řešení, které se inspirovalo zmíněnou prací a rozšířil ho kromě okruhů i na rekreační trasy z bodu do bodu. Později jsem identifikoval jeho slabiny a vytvořil upravenou verzi řešení, kde se na ně zaměřuji. Navíc jsem implementoval obě řešení v Javě a vytvořil nad nimi webovou službu, společně s klientem, který může jejich možnosti demonstrovat uživateli. Poslední část je věnovaná experimentům, které mají za úkol porovnat obě řešení a pojmenovat jejich rozdíly. Tyto experimenty ukázaly, že výsledky modifikovaného algoritmu nejsou výrazně odlišné od původní verze. Nicméně, algoritmus zaznamenal výrazné zlepšení v oblasti časové náročnosti. Using bicycle rides as a leisure activity is very widespread these days. Most of the cycling-focused applications offer planning methods that are great to use when traveling from place to place but are not useful when planning routes suitable for recreational cycling. That's why I decided to propose and implement a solution that would offer planning of such tours. I did a thorough research of papers with a similar scope. Then I chose one of them, which was focused on planning closed routes, and I implemented and modified it for my problem. To achieve this, I defined the problem of planning recreational tours formally. Then I described components necessary for its solution, for example, tour pleasantness and roundness. Next, I covered the solution itself, drawn from the mentioned paper, but extended to plan point-to-point recreational routes as well as closed ones. I identified weak points of the solution and created a modified version where they were targeted. Moreover, I implemented both solutions in Java and created a web service on top of them. The web service comes together with a client which can demonstrate capabilities of these algorithms to the user. The last section is dedicated to experiments that are comparing the solutions of the original application with the modified one and identifying their differences. These experiments have shown that there is not any significant difference in the quality of results from the modified version of the algorithm. However, there is a significant improvement in the overall running time.
Collections
- Bakalářské práce - 13136 [1125]