Použítí systémů řízení letu pro úpravu dynamiky pozemních vozidel
Flight Control Solutions Applied for Improving Vehicle Dynamics
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Lászlo Marek
Supervisor
Haniš Tomáš
Opponent
Madarás Juraj
Field of study
Letecké a kosmické systémyStudy program
Kybernetika a robotikaInstitutions assigning rank
katedra měřeníDefended
2019-02-07Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Súčasný vývoj elektrických vozidiel prináša nové možnosti ohľadom riadenia dynamiky vozidla vďaka prínosom individuálneho pohonu kolies. Rýchla odozva elektrického pohonu dáva nové možnosti vývoja už existujúcim systémom. Cieľom tejto práce je vylepšenie charakteristík jazdnej dynamiky študentskej elektrickej formule použitím aktívneho prerozdeľovania hnacieho momentu a s pomocou ďaľších riadiacích systémov. Implementovaný bol tlmič uhlovej rýchlosti zatáčania a riadenie na referenčnú uhlovú rýchlost zatáčania. Systém bol vyvinutý prístupom model-based designu a overený virtuálnými jazdnými skúškami, restbus simuláciou a experimentálnymi jazdnými skúškami. Development of electric vehicles gives new possibilities for vehicle dynamics control by the introduction of the individual-wheel driven platforms. A fast response time of electric powertrain also allows for further progress in existing solutions. The goal of this thesis is to improve electric formula student handling characteristics with the introduction of active torque vectoring and additional control systems. Namely yaw rate tracking and yaw damper were implemented. The system is developed using a modelbased design approach and tested by virtual test drives, restbus simulation, and experimental drive tests.
Collections
- Diplomové práce - 13138 [343]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Development of an Airfoil for an Unmanned Aerial Vehicle with Internal Blowing Propulsion System
Author: Velázquez Araque Luis Enrique; Supervisor: Nožička Jiří
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum., 2012-09-25) -
Design of systems used in vehicles for military application
Author: Fouquet Maude; Supervisor: Miláček Ondřej; Opponent: Jirovský Václav
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-09-14)My diploma thesis deals with the stowage of the vehicle on the platform and the amortizing. To amortize the vehicle, the French army uses CA14 which is a carton shock absorber with a honey comb structure, disposed under ... -
Development of a Tool for Predefinition of Parking Lock System for Passenger Vehicles
Author: Mančal Jakub; Supervisor: MAE supervisor; Opponent: MAE opponent
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-09-10)Development of a Tool for Predefinition of Parking Lock System for Passenger Vehicles