Možnost použití vysokopevnostních ocelí při výrobě karosářských výlisků
Feasibility study of stamping outer car body parts with use of HSS steel
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Novák Vít
Supervisor
Tatíček František
Opponent
Pilvousek Tomáš
Field of study
Výrobní a materiálové inženýrstvíStudy program
Strojní inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav strojírenské technologieDefended
2018-09-12Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá použitím vysokopevnostních ocelí k výrobě tvářených dílů při výrobě automobilových karoserií. V úvodní teoretické části jsou uvedeny jednotlivé technologie tváření, zejména pak hlubokého tažení. Dále zkoušky tvářitelnosti a jejich vyhodnocování zejména limitní diagramy, kalíškovací zkouška a deformační analýza ARGUS. V přehledu jsou uvedeny hlavní skupiny ocelí používané k výrobě karosářských dílů. V experimentální části pomocí kalíškovací zkoušky a zkoušky hlubokého tažení zaoblené krabice s čelní ostrou hranou (tornado) bylo porovnáváno skutečné a teoretické ztenčení tloušťky výlisku (metalografický výbrus versus numerická simulace AutoForm R6, deformační analýza ARGUS). Získané experimentální výsledky a předpokládané hodnoty ze simulací ztenčení plechu si odpovídají v zaoblených částech výlisků, ale u ostré hrany (tornado) mají vyšší rozptyl. This diploma thesis deals include application of high strength steel to produce forming part of development car body. In the theoretical part introduced particular technologies of forming mainly deep drawing. Another forming test and evaluation primarily limit diagram, cup test and deformation analysis ARGUS. In the survey mentioned basic group of steels used to produce car body. In the experimental part with the help of cup test and drawing test of simple shaped box stamping was compared actual and theoretical attenuation of stamping thickness (metallographic cut vs. Numerical simulation AUTOFORM - R6, deformation analysis ARGUS). Acquired experimental results and implicit value from simulation of attenuation plate are matches in round part camping, but values at sharp edge have larger variance.
Collections
- Diplomové práce - 12133 [236]