Vývoj e-commerce ve vybraných státech EU
Development of e-commerce in selected EU countries
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Jiřička Jakub
Vedoucí práce
Štědroň Bohumír
Oponent práce
Lukáš Martin
Studijní obor
Projektové řízení inovací v podnikuStudijní program
Řízení rozvojových projektůInstituce přidělující hodnost
oddělení ekonomických studiíObhájeno
2019-02-14Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se zabývá rozvojem e-commerce v České republice a v jednotlivých vybraných zemí. Nejprve jsou charakterizovány relevantní pojmy, následně pak popsán e-commerce z hlediska legislativy. Dále se čtenář může dočíst o stavu českého e-commerce v porovnání s ostatními zeměmi EU. Velmi často v různých parametrech (obrat e-commerce na maloobchodním prodeji, digitální vyspělost, návštěvnost internetu, apod.) Česká republika obsazuje přední příčky. V praktické části je zkoumán e-commerce trh u šesti evropských států: Slovensko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Německo a Rakousko. Je zjištěno, že např. slovenský, rumunský a maďarský trh skýtá velký potenciál pro expanzi. Následně jsou popsány velcí hráči na daných trzích a zhodnoceno, zda se jedná o bariéru pro vstup zahraniční (české) online společnosti. Poslední třetina práce se zaměřuje na jednotlivé komodity, které představují sortimentní skupinu, např. pračky (bílá technika), krmivo pro psy (potřeby pro zvířata), pleny (dětské zboží), parfémy (kosmetika) apod. Tyto komodity jsou v jednotlivých zemích zkoumány z hlediska oblíbenosti, dostupnosti, konkurenčního prostředí či cenové hladiny. Výsledkem těchto analýz je závěr, že je příznivá doba pro expanzi online businessu do zahraničí, ale je potřeba zevrubně zhodnotit s jakou komoditou a do jaké země. V této práci nejpříznivěji pro provozovatele eshopu vyšlo Maďarsko, případně Slovensko. A z pohledu komoditních skupin to je export parfémů, kontaktních čoček a krmiv pro psy. Např. notebooky by pravděpodobně velký úspěch neměly. Maďarsko má ale svá některá specifika (více poslední kapitola), ať už z hlediska ekonomického (tržní), tak i sociálního. Dochází k velkému rozvoji e-commerce a změně oblíbenosti sortimentních skupin (ve prospěch sportovních hodinek, interaktivních hraček apod.). Tato specifika je potřeba brát v úvahu při expanzi. The diploma thesis deals with the development of e-commerce in the Czech Republic and selected countries. Firstly, the relevant terms are characterized, followed by e-commerce in terms of legislation. Furthermore, the reader can read about the state of Czech e-commerce compared to other EU countries. Very often in various parameters (turnover of e-commerce at retail, digital maturity, internet attendance, etc.) the Czech Republic occupies the front seats. The practical part examines the e-commerce market of six European countries: Slovakia, Hungary, Poland, Romania, Germany and Austria. It has been found for example in Slovak, Romanian and Hungarian markets that they have great potential for expansion. Subsequently, the big players in the given markets are described and assessed whether this is a barrier for the entry of a foreign (Czech) online company. The last part of the work is focused on the individual commodities that represent the assortment group, e.g. washing machines (white goods), dog food (pet supplies), diapers (baby goods), perfumes (cosmetics) etc. These commodities are examined in individual countries in terms of popularity, affordability, competitive environment or price level. As a result of these analysis, the conclusion is that nowadays is a right time for the expansion of online business abroad, but it is necessary to thoroughly assess with which commodity and in which country. In this work, the most favourable for the eshop operators came from Hungary or Slovakia. From the point of view of commodity groups, it is the export of perfumes, contact lenses and dog food. E.g. laptops would probably not have such a great success. However, Hungary has some specifics (more recent chapter), both from the economic (market) and social point of view. There is a great development of e-commerce and a change in the popularity of assortment groups (in favour of sports watches, interactive toys, etc.). This must be considered during expansion.
Kolekce
- Diplomové práce - 32163 [246]