Přeplňovaný dvouválcový zážehový motor pro nasazení ve voze pro závody Formula Student/SAE
Turbocharged Two-cylinder SI Engine for application in Formula Student/SAE car
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Mašín Jiří
Supervisor
Vítek Oldřich
Opponent
Navrátil Jiří
Field of study
Dopravní, letadlová a transportní technikaStudy program
Strojní inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelDefended
2018-09-04Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce posuzuje potenciál dvouválcového přeplňovaného zážehového motoru s přímým vstřikováním s restriktorem v závodním formulovém voze dle pravidel Formula Student/SAE. Pro posouzení byly provedeny termodynamické výpočty v programu GT-POWER. Byly provedeny multikriteriální optimalizace geometrických rozměrů i variabilních nastavení ventilů a polohy hoření. Multikriteriální optimalizace měly za cíl maximalizovat výkon a minimalizovat spotřebu paliva. Pro optimalizace byly stanoveny omezující podmínky. Pro optimalizace kompresního poměru byl definován model klepání na základě dostupných podkladů. Byl navržen ideální kompresní poměr, který splňuje všechny omezující podmínky včetně eliminace klepání. Byl vytvořen model vozidla pro prověření chování motoru v přechodových režimech. Přechodové režimy byly simulovány pomocí rychlostního profilu závodní trati v Hockenheimringu a ve Španělsku. This thesis evaluates the potential of two-cylinder turbocharged spark ignited engine with direct injection and intake restrictor used in a formula car in compliance with the Formula Student/SAE rules. Thermodynamic calculations were done in GT-POWER software for evaluation. Multi-objective optimizations of geometrical dimensions, variable valve timing and ignition timing were made. Multi-objective optimizations should maximize power and minimize fuel consumption. For the optimizations, restrictive conditions were specified. For optimizations of the compression ratio, a knocking model was defined according to available data. The ideal compression ratio, conforming to all restrictive conditions including knocking, was designed. A model of the vehicle was made for transient response simulations. The transient responses were simulated using a transient speed profile of the racetrack in Hockenheim and Spain.
Collections
- Diplomové práce - 12120 [456]