ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Control Engineering
  • Master Theses - 13135
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Control Engineering
  • Master Theses - 13135
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sledování trajektorie pro autonomní vozidla

Trajectory Tracking for Autonomous Vehicles

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Filip Jan
Supervisor
Vajnar Martin
Opponent
Havlena Vladimír
Field of study
Kybernetika a robotika
Study program
Kybernetika a robotika
Institutions assigning rank
katedra řídicí techniky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce se zabývá návrhem sledování trajektorie pro samořiditelná vozidla. Cílem práce je vyvinout kontrolér pro závodní aplikace. Úloha je rozdělena na modelování jízdní dynamiky a následný návrh řízení založený na modelu. První část práce nabízí přehled jednostopých modelů vozidla, analýzu jejich chování, zejména závislost odezvy na rychlosti, a omezení linearizovaných modelů, zejména nepřesnost předpovědi chování při vyšších hodnotách bočního zrychlení. V druhé části je návrh řízení rozdělen na nezávislé řízení podélné a příčné dynamiky vozidla. Hlavním přínosem práce je formulace sledování pomocí problému servomechanismu, který sjednocuje návrhu řízení a umožňuje použití stavových metod. Dalším přínosem je srovnání reaktivního (LQR) a prediktivního (MPC) řízení pro danou aplikaci a rozbor zpětnovazební struktury prediktivního řízení bez omezení, která objasňuje souvislosti mezi staršími přístupy, založenými na klasické teorii řízení, a přístupy nedávnými, založenými na optimalizaci. Závěrečná část prezentuje výsledky dosažené na simulovaném závodním okruhu. Pro experimentální ověření byla navržena trajektorie průjezdu okruhem v minimálním čase, na hranici jízdních možností vozidla. Výsledky dosažené v těchto podmínkách prokazují funkčnost řešení a limity dosažitelného chování pomocí oddělené řídicí architektury založené na prediktivních kontrolérech s omezeními.
 
This thesis addresses trajectory tracking for autonomous vehicles, with the goal of developing a racing controller. We factor the task into the subproblems of vehicle dynamics modeling and model-based control design. In the first part, we review the single-track models of vehicle motion, analyze their properties, such as response variation with speed, and limitations, such as prediction mismatch of the linear model under high lateral acceleration. In the second part, we decompose the control problem into independent longitudinal and lateral controllers. The core contribution of the thesis is the formulation of the tracking controllers under the servomechanism problem framework, allowing a unified design approach using state-space methods. In particular, we compared the performance of reactive (LQR) and predictive (MPC) control strategies, and analyzed the structure of the unconstrained MPC, drawing the link between the works based on the classical control design and the recent optimization-based approaches. The last part presents the test results achieved on a handling track in a vehicle dynamics simulator. We designed a minimum-time trajectory to operate the vehicle at the handling limits, demonstrated the functionality of the proposed solution and the peak performance achievable using the traditional decoupled control architecture, linear models, and constrained predictive controllers.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/76763
View/Open
PLNY_TEXT (13.59Mb)
POSUDEK (586.0Kb)
POSUDEK (691.7Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 13135 [330]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV