Návrh multikompartmentového matematického modelu plic
Design of the Multicompartment Mathematical Model of the Lungs
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Mehta Keyur
Supervisor
Rožánek Martin
Opponent
Grünes Richard
Field of study
Biomedicínské inženýrstvíStudy program
Biomedicínská a klinická technika (studium v angličtině)Institutions assigning rank
katedra biomedicínské technikyDefended
2017-09-19Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Mechanical ventilation or artificial lung ventilation is an invasive procedure which is used to assist or replace spontaneous breathing. In positive pressure ventilation, air is pushed into the trachea and through the respiratory system causing an overstretching of the airways and the Mechanical ventilation or artificial lung ventilation is an invasive procedure which is used to assist or replace spontaneous breathing. In positive pressure ventilation, air is pushed into the trachea and through the respiratory system causing an overstretching of the airways and the alveoli, leading to ventilator induced lung injury (VILI). It is therefore necessary to monitor the pressure distribution in a patient?s respiratory system so as to avoid such injuries. This thesis describes a five compartment mathematical model of the respiratory system, it describes an experimental measurement on the five compartment physical model and analyses the ventilatory data such as pressure distribution for the measurement with different added dead space into the structure of the model. The mathematical model shall be useful in simulating the performance of a ventilator under different ventilatory regimes and to analyse the pressure distribution in each compartment under changing parameters of the ventilator such as PEEP and I: E ratio. For the purpose of writing, the process was split into two parts, physical model and mathematical model. The first part describes the physical five compartment model and the experimental measurement done and analysis of the pressure distribution in each compartment of the model. The second part describes the design and development of the mathematical model corresponding to the physical model of the respiratory system and the realization of mathematical simulations of the physically measured experiments.
Collections
- Diplomové práce - 17110 [1011]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Posouzení finančního zdraví vybraných stavebních společností pomocí bankrotních modelů
Author: Roman Koc; Supervisor: Frková Jana; Opponent: Brodilová Hana
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2021-06-22)Diplomová práce je zaměřena na téma finanční situace vybraných stavebních společností. První kapitola je věnována teorii, co to bankrotní modely jsou a jaké vstupní informace jsou nutné pro dosazení do bankrotních modelů ... -
Porovnání výstižnosti modelů konstrukce z hlediska torzního namáhání
Author: Mareš Jakub; Supervisor: Foglar Marek; Opponent: Zíka Petr
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-01-08)Diplomová práce se zaměřuje na chování půdorysně zakřivených mostů, které jsou namáhány kroucením. V první části diplomové práce jsou shrnuty informace o analyzovaných reálných konstrukcích, obecném kroucení a obecné ... -
Pokročilý adaptivní tempomat s využitím protokolů ADASIS Horizon 2020
Author: Štěrba Jan; Supervisor: Rozhdestvenskiy Dmitry; Opponent: Švandrlík Michal
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-11-30)Předmětem práce je analýza současné nabídky na trhu ADAS systémů a představení nového protokolu ADASIS v2, včetně jeho specifikací a možných implementací. Cílem práce je s využitím získaných poznatků navrhnout nový systém ...