Povlaky pro snížení tření a otěru v automobilových aplikacích
Coatings to reduce friction and wear in automotive applications
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Buřil Matěj
Supervisor
Cvrček Ladislav
Opponent
Daněk Martin
Field of study
Technologie, materiály a ekonomika strojírenstvíStudy program
Výroba a ekonomika ve strojírenstvíInstitutions assigning rank
ústav materiálového inženýrstvíDefended
2017-09-13Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalářská práce se zabývá snižováním koeficientu tření a opotřebení v motorových částech automobilů. V teoretické části se věnuje porovnání tribologických vlastností DLC povlaků a DLC povlaků dopovaných kovem. Dále zkoumá jejich mechanické vlastnosti jako je adheze, tvrdost a drsnost. V praktické části byla použita vrstva na bázi TiNb-DLC. Následně byla tato vrstva otestována na tribometru metodou pin-on disk v prostředí motorového oleje a porovnána s referenčním povlakem DLC. The bachelor thesis deals with the reduction of coefficient of friction and wear in motor parts of automobiles. The theoretical part deals with the comparison of the tribological properties of DLC coatings and metal doped DLC coatings. It further examines their mechanical properties such as adhesion, hardness and roughness. The TiNb-DLC-based layer was used in the practical part. Subsequently, this layer was tested on the tribometer by the pin-on disk method in the engine oil environment and compared to the DLC reference coating.
Collections
- Bakalářské práce - 12132 [148]