Objemové renderování trojrozměrných biomedicínských dat
Volume Rendering of Three-Dimensional Biomedical Data Sets
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Gavalec Michal
Supervisor
Čapek Martin
Opponent
Janáček Jiří
Field of study
Biomedicínská a klinická technikaStudy program
Biomedicínská a klinická technikaInstitutions assigning rank
katedra biomedicínské technikyDefended
2007-06-26Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce se zabývá problematikou zobrazování trojrozměrných skalárních dat objemovou metodou na monitoru běžného počítače. Teoretická část textu představuje základní techniky objemového renderování, jejich výhody či nevýhody a možnosti použití. Dále je stručně popsán proces zpracování dat na grafické kartě. V praktické části je popsána realizace metody přímého objemového renderování v programovacím jazyce C#, s využitím technologie DirectX a vývojového prostředí XNA Game Studio Express firmy Microsoft. This work deals with visualization of three-dimensional scalar data by volume methods on a monitor of a common computer. The theoretical part of the text presents basic techniques of volume rendering, their advant ages and disadvantages, and possibilities of their application. Then the data processing on a graphics card is shortly described. The practical part describes realization of direct volume rendering method in C# programming language, using DirectX technology and XNA Game Studio Express developing environment made by Microsoft.
Collections
- Bakalářské práce - 17110 [869]