Analytické úlohy ve výuce laboratorních cvičení z chemie a biochemie
Analytical methods in education of laboratory excercises in chemistry and biochemistry
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Najmanová Radka
Supervisor
Šerá Jana
Opponent
Roubík Karel
Field of study
Biomedicínská a klinická technikaStudy program
Biomedicínská a klinická technikaInstitutions assigning rank
katedra biomedicínské technikyDefended
2007-06-26Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této práce je optimalizace laboratorních úloh z analytické chemie a biochemie a také návrh a optimalizace cvičení pro využití atomového absorpčního spektrometru (AAS). Jako doplňující materiály jsem vytvořila sadu testových otázek, multimediální výukovou prezentaci o základních činnostech v chemické laboratoři a nákresy plakátů s používanými aparaturami. Vybrala jsem si pět laboratorních úloh, vyzkoušela si je v praxi a optimalizovala je tak, aby se studentům lépe vypracovávali a byly vhodným doplněním teoretické výuky. Úlohu pro využití AAS jsem navrhla tak, aby byla pro studenty dobře proveditelná s jejich znalostmi a omezeným časem. Vybrala jsem měření obsahu mědi ve víně. Hlavní stať této práce sestává ze dvou základních částí. V teoretické části jsou o vybraných tématech obsaženy ucelené informace. Experimentální část obsahuje přesné návody na provedení laboratorních úloh, které by měly studentům umožnit vyzkoušet si teoretické znalosti v praxi. Každý návod obsahuje seznam potřebných chemikálií, pomůcek a případně nákresy složitějších aparatur. Více prostoru pak věnuji návrhu a optimalizaci cvičení pro využití AAS. The aim of this work is to optimize laboratory exercises from analytical chemistry and biochemistry as well as the design and optimization of exercises using the atomic absorption spectrometer (AAS). As a completive set of materials I created a set of test questions, a multimedia presentation of the basic procedures in a chemical laboratory and the design of poster with the used apparatus. I selected five laboratory exercises, which I carried them out and optimized them in such a manner, so that they would be easier to carry out for the students and that they would be an appropriate complement to theoretical class work. I have designed the exercise for the AAS so that the students can carry it out with their current knowledge base and with a limited time frame. I have selected a task of measuring the copper content in wine. The main portion of this work is divided into two sections. The theoretical part contains a comprehensive set of information. The experimental portion contains the detailed instructions how to carry out the laboratory exercises, which should enable the students to try out theoretical knowledge in practice. Every experiment manual contains a list of the necessary chemicals, aids and in some cases depictions of more complex apparatus. A large amount of attention is then dedicated to the optimization of the exercise using the AAS.
Collections
- Bakalářské práce - 17110 [908]