Deus ex machina - digitální vesmír
Deus ex Machine - Digital Universe
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Kusy Juraj
Supervisor
Karel Marian
Opponent
Sivý Dávid
Field of study
Průmyslový designStudy program
DesignInstitutions assigning rank
ústav průmyslového designuRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
deus ex machine/god from the machine - the digital universe/digitální vesmír popis zadání projektu a očekávaného cíle řešení: textová část pojednávající o současném pokroku v digitální sféře, analýza a návrh řešení pro otázky designu budoucnosti, zejména uživatelské rozhrání (UX), doprava a vzdělávání, přesah do dalších společenských témat. popis závěrečného výsledku, výstupy a měřítka zpracování: digitální výstup; projekce a doprovodní materiály zobrazující nové uživatelské rozhrání se širokým záběrem podporovaných produktů, navázaní na dosavadní produkty z předchozího studia - keyless (dveřní klika), me.bula (předtim MMXX, chytrá mísa určená k bezdrátovému nabíjení a zálohování zařízění), u.welry (digitální šperky), plus přídaní koncepčně rozpracovaných vizí dalších produktu, napr. automobilu a vzdělávacích technologii s přesahem do architektury/urbanizmu. Prologue Human progress has been unprecedented for the last couple od decades and it's not going away. Quite contrary - over the course of the next 20 years, more will change around the way we do our work and create than has happened in the last 2,000. Now, when we take a look at history of mankind, we can focus on a perspective defined by the way we work that consists of four major historical eras. We can say that humans have lived in hunter-gather age for a few million years. Then, as tools progressed, agricultural age has followed for several thousand years, until the industrial age in 18th century began. It lasted for (quite literally) a couple of centuries followed by recent information age that only lasted a few decades leading us to today, which is on the verge of augmented age. What does this mean? Well, in this new era, our natural human capabilities are going to be augmented by computational systems that can help us think, robotic systems that help you make, and a digital nervous system that connects you to the world far beyond your natural senses. One could actually argue that we're already augmented. Imagine you're having a drink, and somebody asks you a question that you don't know the answer to. If you have your phone, in a few seconds, you can know the answer. But this is just a beginning. Even more advanced systems of today like Siri are just a passive tool. In fact, for the last three-and-a-half million years, the tools that we've had have been completely passive. They do exactly what we tell them and nothing more. Our very first tool only cut where we struck it. The chisel only carves where the artist points it. And even our most advanced tools do nothing without our explicit direction. We've always been limited by this need to manually push our wills into our tools - like, manual, literally using our hands, even with computers. But let's talk Iron Man's Jarvis here.
Collections
- Bakalářské práce - 15150 [284]