Laboratorní model vlaku s levitací na magnetickém polštáři
Laboratory model of levitating train on magnetic cushion
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Heptner Tomáš
Supervisor
Novák Zdeněk
Opponent
Bušek Jaroslav
Field of study
bez oboruStudy program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav přístrojové a řídící technikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této bakalářské práce je navrhnout a vyzkoušet model vlaku využívající princip magnetické levitace. První část tvoří stručný popis v současnosti používaných řešení vysokorychlostních maglevů. V druhé je řešen návrh, výroba a testování vlastního demonstrátoru. Pro finální model bylo zvoleno řešení využívající odpudivých sil permanentních magnetů pro levitaci a mikropočítačem řízených elektromagnetů pro stabilizaci. Model byl vyroben a testován, přičemž se ukázala nefunkčnost zvolené koncepce. Druhý přístup byl založen na použití diamagnetických látek. Zkonstruovaný model prokázal schopnost levitace na místě i při pohybu, čímž byl cíl práce úspěšně splněn. Použité řešení je navíc snadné reprodukovat s použitím běžně dostupných materiálů. The aim of the bachelor thesis is to design and construct a maglev laboratory demonstrator. The first part is a review of systems currently used in high speed maglev trains. The actual process of designing, building and testing the model is described in the second part. The first prototype relies on repulsive forces of permanent magnets for levitation and microcontroller regulated coils for stabilization. Its testing proved the concept to be unsuccessful. The second approach uses diamagnetic materials. A model was built and proved capable of stable stationary levitation, as well as smooth movement over the track. Thus the aim was fulfilled. Furthermore, the model is easy to reproduce using only easily accessible materials.
Collections
- Bakalářské práce - 12110 [190]