Stres v profesi učitele
Stress in Teacher´s Profession
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Průchová Jitka
Supervisor
Vobořilová Jarmila
Opponent
Dobrovská Dana
Field of study
Učitelství praktického vyučování a odborného výcvikuStudy program
Specializace v pedagogiceInstitutions assigning rank
oddělení pedagogických a psychologických studiíRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato bakalářská práce se zaměřuje na stres v profesi učitele. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je specifikovat problematiku stresu, popsat zátěžové situace učitelů, stresory, příčiny a důsledky zátěží. V návaznosti na to je popsána osobnost učitele a strategie zvládání stresových situací. Cílem praktické části je dotazníkovým šetřením zjistit, jak učitelé na základních a středních školách zvládají stresové situace, co je pro učitele nejvíce stresující a jakým způsobem se stresu brání. Závěr je věnován opatřením, která pomohou zmírnit negativní stresové situace učitelů. This bachelor thesis focuses on stress of teachers in their workplace. It is divided into two parts - theoretical and practical. Goal of the theoretical part is to generally specify the problem of stress, describe stressful situations in teachers' jobs and causes and consequences of these situations. In addition to the above, teacher's personality and strategy of dealing with stressful situations is covered. Goal of the practical part is, through questionnaire survey, find out how teachers in elementary schools and high schools handle stressful situations, what is the most stressful for them and how they protect themselves from stress. Conclusion is dedicated to precautions, which can be taken by teachers in order to reduce the amount of stress in the workplace.
Collections
- Bakalářské práce - 32151 [1228]