Metodika výuky ochrany člověka za mimořádných událostí ve středním odborném vzdělávání
Methodology of Education of the Human Protection During Emergency Events in Secondary Technical Education
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Mrvíková Irena
Supervisor
Tilcerová Eleonóra
Opponent
Koleňák Ivan
Field of study
Civilní nouzové plánováníStudy program
Ochrana obyvatelstvaInstitutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá výukou ochrany člověka za mimořádných událostí ve školách, se zaměřením na střední odborné vzdělávání. Pro základní školy je v současné době zpracováno množství pomůcek a také metodika pro učitele. Obdobně je řešena problematika pro gymnázia. Naopak oblast vzdělávání ve středních odborných školách je zpracována jen velmi okrajově, a podkladové materiály pro výuku téměř neexistují. V prvním tematickém bloku teoretické části je popsána historie přípravy obyvatelstva a zavádění raných forem výuky ochrany člověka za mimořádných událostí. V jednotlivých kapitolách jsou popisována období první republiky, období od roku 1945 až do roku 1989, a období od počátku devadesátých let do současnosti. V dalším bloku teoretické části je vymezení legislativního rámce. Jsou zde shrnuty všechny zásadní právní předpisy, které jsou určující pro danou problematiku. Ve třetím bloku teoretické části je rozebrán současný stav výuky ochrany člověka za mimořádných událostí. Jsou zde popsány rámcové vzdělávací programy pro střední odborné školy, aktuální způsob výuky ochrany člověka za mimořádných událostí ve středním odborném vzdělávání a možnosti vzdělávání učitelů v dané oblasti. Popis rizikových faktorů současného systému se opírá o závěry tematických šetření České školní inspekce a Národního ústavu pro vzdělávání, které proběhly v minulých letech. Závěr tohoto tematického bloku tvoří rozbor vzdělávacích dokumentů pro střední odborné vzdělávání, tedy dostupné literatury a pomůcek a vybraných rámcových vzdělávacích programů. Na teoretickou část navazuje část praktická, průzkum mezi žáky středních odborných škol. Jako výzkumná metoda byl zvolen dotazník. Tazateli byli učitelé příslušných škol. Výsledky šetření byly zpracovány základními statistickými metodami a shrnuty v přehledných tabulkách a grafech. Jako logické vyvrcholení diplomové práce je v poslední části práce zpracován návrh metodiky výuky ochrany člověka za mimořádných událostí ve středním odborném vzdělávání. This diploma thesis deals with teaching of human protection during emergency events in schools, with the focus on secondary vocational education. In case of primary schools, there is many teaching aids including methodology for teachers. Similar situation exists in the area of gymnasial education. On the other hand, area of education in secondary vocational schools is processed marginally and relevant documents for teaching are almost non-existent. In the first thematic block of theoretic part is described the history of population preparedness and implementation of early forms of teaching of human protection during emergency events. Next block of theoretic part deals with the definition of legislative framework. All relevant legal documents from this field are mentioned and described in this block. In the third block of theoretic part, current state of teaching of human protection during emergency events is analysed. Framework Educational Programs for secondary vocational schools are described here, along with actual process of teaching of human protection during emergency events in secondary vocational education and possibilities of education of teachers in this field. Description of problematic factors of current system is based on thematic surveys made by Czech School Inspection and National Office for Education, which happened in past years. Conclusion of this thematic block consists from analysis of educational documents for secondary vocational education, available literature and tools of selected framework educational programs. Theoretic part is followed by research part represented by survey focused on students of secondary vocational schools. Questionnaire was chosen as the research method for the survey. Role of interviewers was assigned to teachers of selected schools. Findings of the survey were then processed by basic statistic methods and summarized in charts and diagrams. At the end of this thesis was elaborated proposal of new methodology for teaching of human protection during emergency events in secondary vocational education.
Collections
- Diplomové práce - 17111 [284]