Útok na řídící elektroniku automobilu prostřednictvím sběrnice CAN
Threats and Vulnerability of the Cars throug the CAN Bus
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Macko Rastislav
Supervisor
Jirovský Václav
Opponent
Tomlain Ján
Field of study
Bezpečnost informačních a telekomunikačních systémůStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
ústav bezpečnostních technologií a inženýrstvíDefended
2016-06-30Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdfVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item recordAbstract
Táto diplomová práca sa zaoberá typom zbernice CAN, ktorá je v súčasnosti implementovaná vo väčšine moderných automobilov. Popisuje princíp fungovania, technické detaily a rôzne implementácie počas vývoja zbernice. Ďalej poukazuje na jej nevýhody a konkrétne na bezpečnostné rizika a hrozby, ktoré so sebou prináša. V neposlednom hľadisku zahrňuje návrh a úvahy autora nad zvýšenim bezpečnosti zbernice a teoretický eventuálne vylepšenia. This diploma thesis deals with topic of CAN bus implemented nowadays in majority of modern automotive vehicles. Provides an overview of functional principles, technical details and various kinds of implementations during the bus lifetime. Next it highlights to bus disadvantages and specifically with focus on its security and vulnerabilities. The final goal of the thesis includes author suggestions and thoughts about bus security enhancements and theoretically possible improvements.