Přeplňování spalovacího motoru soutěžního vozidla mechanicky hnaným dmychadlem
Supercharging of Racing Car ICE by Mechanically Driven Positive Displacement Supercharger
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Záhorský Jakub
Supervisor
Brynych Pavel
Opponent
Bolehovský Ondřej
Field of study
bez oboruStudy program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelDefended
2015-08-26Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdfVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item recordAbstract
V této bakalářské práci je popsána problematika přeplňování pístových spalovacích motorů s následnou aplikací teoretických výpočtů v programu GT Suite na konkrétní motor Yamaha YZF-R6, jež tým CTU Car Tech využívá ve svém soutěžním voze, se kterým se úspěšně účastní několika závodů série Formula SAE. V první části práce, která je rešeršního charakteru, je popsána problematika přeplňování obecně, je vysvětleno, jaké důvody vlastně vedly lidstvo k přeplňování a v dnešní době k jeho tak masivnímu využívání, historické pozadí a vývoj této techniky, způsoby přeplňování včetně výhod a nevýhod obou hlavních metod, a konečně i nahlédnutí do motorsportu a aplikace přeplňování v něm, neboť zaměření této práce se vztahuje především právě ke sportovním účelům. Navazující praktická část shrnuje a popisuje výsledky nasimulování několika typů kompresorů na konkrétní pohonnou jednotku v programu GT POWER. Cílem této práce je zjistit, zda-li se týmu CTU Cartech vyplatí aplikovat kompresor, a případně najít i konkrétní typ. In this bachelor thesis is described problematic of internal combustion engines supercharging, with subsequent application of theoretical calculations in GT Suite software on particular Yamaha YZF-R6 engine, used in CTU Car Tech's formula car, with which students successfully participates in several races Fomula SAE series. First part of thesis, which is theoretical, describes which reasons lead people to supercharging, why is it so popular today, historical overview and evolution of this technique, short analysis of advantages and disadvantages between two most common methods, and finally also use of supercharging in motorsport, which is this work all about. Second part sums up and describes results of simulations, in which variety of superchargers is individually connected with engine mentioned above in GT POWER software. Goal of this work is to find out, if it is profitable to attach supercharger to actual engine to bring better standings and eventually pick one particular type.
Collections
- Bakalářské práce - 12120 [299]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
1D Model of Roots-type Supercharger
Author: Pavel Brynych; Supervisor: Macek Jan; Opponent: Navrátil Jiří
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2019-03-22)This thesis describes 1-D model of a Roots-type supercharger. The model is based on comprehensive 3-D geometrical analysis of the supercharger components using 3-D CAD software. 1-D unsteady model of irreversible changes ... -
Konstrukce hlavy zkušebního jednoválce
Author: Svoboda Michal; Supervisor: Vávra Jiří; Opponent: Slovák Marek
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-07-11)Tato diplomová práce se zabývá úpravou hlavy válců. Nejprve se zaměřuje na její konstruk-ci, která se skládá z tvorby modelu odlitku, následně modelu obrobku. V této práci je vy-tvořena výkresová dokumentace hlavy válců a ... -
Optimalizace přelňovaného motoru s e-asistovaným kompresorem (eBooster)
Author: Valery Martyuk; Supervisor: Toman Rastislav; Opponent: Doleček Vít
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2021-08-28)V této práci proběhlo vyhodnocení elektricky asistovaného přeplňování. Práce se skládá ze dvou části – teoretická rešerše existujících řešení a praktická část obsahující 1D simulace přeplňovaného motoru v prostředí GT-Suite.