Konstrukce inertoru
Design of Inerter
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Zemánek Tomáš
Supervisor
Baněček Jan
Opponent
Vašíček Michal
Field of study
bez oboruStudy program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelDefended
2015-07-01Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdfVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato bakalářská práce se zabývá konstrukcí inerciálního tlumiče neboli inertoru, což je prvek doplňující pružinu a tlumič v systému pasivního odpružení. Hlavní charakteristickou vlastností inertoru je, že síla, aplikovaná na jeho dvě nezávislé koncovky, je přímo úměrná relativnímu zrychlení mezi nimi. V práci jsou nejprve shrnuty hlavní poznatky, které byly v souvislosti s touto technologií doposud zveřejněny. Dále jsou představeny různé konstrukční varianty včetně inertoru na bázi kuličkového šroubu, který je následně využit při vlastní konstrukci v programu Catia V5. Po určení základních parametrů pomocí výpočtů v programu Matlab 2011 jsou představeny předběžné varianty, ze kterých je vybrán výsledný prototyp. Ten je pak následně detailně rozpracován a pevnostně zkontrolován. Poslední kapitola se věnuje parametrizaci hlavních rozměrů a diskutuje její možné rozšíření do budoucna. Cílem této práce je vytvořit podklad pro další vývoj na půdě Fakulty strojní, který může vést k praktickému využití inertoru v rámci univerzitních projektů. This bachelor thesis focuses on design of the inertial damper or the inerter, which is an element completing spring and damper in the passive suspension system. Main characteristic of the inerter is that the force applied to the two independent terminals is directly proportional to the relative acceleration between them. The thesis first summarizes main findings, which were in connection with this technology yet published. Furthermore, different design embodiments are introduced, including the inerter incorporating ball screw mechanism, which is subsequently utilized during the actual construction design in Catia V5. After determining the basic parameters using calculations in Matlab 2011, preliminary design variants are presented of which is selected the final prototype. This is then subsequently elaborated in detail and checked for strength. The last chapter deals with the parameterization of main dimensions and discusses its possible future expansion. The aim of this work is to create a basis for further development at the Faculty of Mechanical Engineering, which can lead to practical use of the inerter within university projects.
Collections
- Bakalářské práce - 12120 [297]