ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Science and Engineering
  • Master Theses - 13136
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Science and Engineering
  • Master Theses - 13136
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Multikriteriální cykloplánování s rozšířenou reprezentací křižovatek

Junction-aware Multicriteria Bicycle Route Planning

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Žilecký Pavol
Supervisor
Hrnčíř Jan
Opponent
Saska Martin
Field of study
Umělá inteligence
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra počítačů



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item record
Abstract
Navigace pro cyklisty ve větších městech je často náročná vzhledem k roztříštěné cyklistické infrastruktuře nebo složité topologii terénu. Inteligentní plánovač cyklistických tras pomůže cyklistům objevit trasy, které nejlépe vyhovují jejich potřebám a preferencím. Studie volby tras cyklistů ukazují, že cyklisté jsou citliví na obtížné manévry na křižovatkách. Pro řešení tohoto problému jsme navrhli grafovou strukturu s rozšířenou reprezentací křižovatek. Pro zohlednění více kritérií při volbě trasy, jsme použili vícekriteriální algoritmy na hledání nejkratší cesty v grafu. Přímá aplikace optimálních vícekriteriálních vyhledávacích algoritmů je vzhledem k jejich velké výpočetní složitosti nemožná. V této práci jsme proto formalizovali vícekriteriální plánovací problém pro hledání cyklotras a navrhli několik způsobů řešení spolu s heuristikami pro urychlení vícekriteriálního vyhledávání. Navrhované metody jsme otestovali na cyklistické síti města Prahy a porovnali jsme rozdíly mezi trasami plánovanými na standardním grafu a na grafu s rozšířenou reprezentací křižovatek. Vyhodnocení ukazuje, že je možné urychlení o tři řády vzhledem k vícekriteriálnímu Dijkstrovu algoritmu s rozumnou ztrátou kvality řešení.
 
Navigating the cyclists in larger cities is often challenging due to cities' fragmented cycling infrastructure and/or complex terrain topology. Cyclists would thus benefit from intelligent route planning that would help them discover routes that best suit their transport needs and preferences. The studies of cyclists' route choice reveal that the cyclists are sensitive to difficult manoeuvres at junctions. Therefore, to address this issue, we proposed a method to extend a graph structure with an advanced junction representation. Also, to account other cyclists' route-choice criteria, we employ multi-criteria route search. Direct application of optimal multi-criteria route search algorithms is, however, not feasible due to their prohibitive computational complexity. In this thesis, we formalise a multi-criteria bicycle route planning problem and propose several solution methods together with pruning heuristics for speeding up the multi-criteria route search. We evaluate our methods on a real-world cycleway network of the city of Prague and discuss the difference between the bicycle routes planned on the extended graph and the standard graph. The evaluation shows that speedups of up to three orders of magnitude over the multi-criteria Dijkstra's algorithm are possible with a reasonable loss of solution quality.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/61841
View/Open
PLNY_TEXT (14.58Mb)
POSUDEK (206.8Kb)
POSUDEK (137.2Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 13136 [966]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV