Návrh systému pro dohled a vyrovnávání dobíjení trakčního akumulátoru
Design of the System for Monitoring and Ballancing of Charging of the Traction Battery
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Richter Michal
Supervisor
Laciga Petr
Opponent
Košík Michal
Field of study
Elektrické stroje, přístroje a pohonyStudy program
Elektrotechnika, energetika a managementInstitutions assigning rank
katedra elektrických pohonů a trakceRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdfVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item recordAbstract
Richter, M.: Návrh systému pro dohled a vyrovnávání dobíjení trakčního akumulátoru
Diplomová práce, Praha 2015
Tato práce si klade za cíl navrhnout systému pro dohled a vyrovnávání dobíjení trakčního
akumulátoru(BMS) pro elementární skupinu článků.
V úvodu práce naleznete stručný vysvětlení akronymu BMS, význam tohoto systému a
popis možných aplikací. Dále v rámci teoretické části je uveden rozbor možných způsobů
akumulace energie, výběr nejvhodnějšího a zdůvodnění této volby. Před detailnějším
pohledem na BMS se ještě nachází hlubší popis Li-Ion akumulátorů s upozorněním na
vlastnosti důležité pro systém zajišťující jejich správu. Posléze je nabídnut jednoduchý
fyzikální model vozidla, jenž společně se simulací chování baterie a parametrech trati,
tvoří základ pro odhad velikosti baterie elektrobusu.
Další části se věnují nejprve obecným aspektům BMSky a později jejímu návrhu. Koncept
začíná blokovou strukturou s popisem jednotlivých částí a končí hlavním bodem
práce, tj. balancérem. Podrobněji se věnuji právě nejdůležitější části systému pro vyrovnávání
napětí článků, kterou tvoří DC/DC měnič. Zvolený typ měniče (FLYBACK)
si před výrobou vyžádal výpočet parametrů a simulaci funkce.
Pro ověření návrhu též posloužila dvojice realizovaných měničů a malé měřící NMC
články.
Naposledy závěr upravuje návrh na základě měření a poskytuje inspiraci ke zdokonalení
balancéru. Richter, M.: Design of the System for Monitoring and Ballancing of Charging of the
Traction Battery
Master´s thesis, Prague 2015
This paper aims to propose a system for monitoring and balancing of charging the
traction battery (BMS) and test it for a small group of secondary cells.
The introduction is a brief explanation of the acronym BMS, the importance of this
system and a description of possible applications. Furthermore the theoretical part contains
an analysis of possible ways of energy storage, how to choose the most suitable one
of them and justification of the choice. Before a more detailed look at BMS the paper
offers deeper description of the Li-Ion battery properties, which are a very important
aspect for BMS. Afterwards the paper offers a simple physical model of a vehicle that
together with simulation of the battery behavior and road conditions represent the core
for estimate the size of electrobus battery.
Moreover the paper concentrates on the general aspects of the BMS and its possible
design. The concept begins with a block structure with a description of its individual
parts and ends with the main part of the thesis, a balancer. The thesis also puts special
detail on the most important parts of the system for voltage cells equalization which
consists of DC/DC converter. The chosen converter - FLYBACK demanded a series of
calculations and simulation of the function before its creation.
For the verification of the proposal was also used a pair of realized converter and small
measuring NMC cells.
The conclusion adjusts the proposal based on the measurement and provides inspiration
for improvement of the balancer.
Collections
- Diplomové práce - 13114 [139]