ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Bachelor Theses - 12120
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Bachelor Theses - 12120
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nápravová převodovka pro lehké kolejové vozidlo BEMU 70

Axle gearbox for light rail vehicle BEMU 70

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Filip Ličman
Supervisor
Kolář Josef
Opponent
Seidl Jakub
Field of study
Bez specializace
Study program
Strojní inženýrství
Institutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Defended
2025-09-01



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Práce se věnuje navržení specifické převodovky pro lehké elektrické kolejové vozy BEMU 70. Toto téma je aktuální vzhledem k současnému trendu optimalizace účinnosti podobných systémů. Hlavním cílem práce bylo navrhnout převodovku, která by díky přídavnému převodu umožnila motoru delší pohyb v lepších účinnostech a poskytla vozidlu možnost lepší rekuperace při jeho zpomalování, tím by se snížila energetická náročnost vozu v průběhu jeho fungování. Mimo to se práce věnuje rešerši pohonů kolejových vozidel a analýze konstrukčních omezení při navrhování nápravových převodovek a navržení klíčových parametrů jednostupňové převodovky a jejich kontrol. Závěrečná část bakalářské práce obsahuje shrnutí hlavních zjištění při navrhování dané převodovky.
 
This Bachelors thesis focuses on the design of a specific gearbox for light electric rail vehicles BEMU 70. The topic is relevant due to the current trend of optimizing the effective of such systems. The main objective of the work was to design a gearbox that, through the use of an additional gear stage, would allow the motor to operate for longer periods within higher efficiency ranges and enable more effective energy recuperation during vehicle deceleration. This would reduce the overall energy consumption of the vehicle during its operation. In addition, the thesis includes a review of traction systems for rail vehicles, an analysis of design limitations in the development of axle gearboxes and design and check of key parameters of a single-stage gearbox. The final part of the bachelors thesis summarizes the main findings while designing the gearbox.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/126028
View/Open
PRILOHA (271.5Kb)
POSUDEK (660.1Kb)
POSUDEK (667.3Kb)
PLNY_TEXT (5.862Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 12120 [305]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV