Zatížení letecké konstrukce vibracemi
Vibration load of aircraft structure
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Jakub Eštok
Supervisor
Valenta Jakub
Opponent
Slavík Svatomír
Field of study
Letadla a bezpilotní systémyStudy program
Letectví a kosmonautikaInstitutions assigning rank
ústav letadlové technikyDefended
2025-06-25Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této diplomové práce je vytvořit aplikaci Vibro a její výpočtový program. Aplikace Vibro se využívá k výpočtu obálek vibračního zatížení, které má vliv na vybrané komponenty v jednomotorovém proudovém letadle za letu. Tři obálky hlavních zatížení jsou vypočítávány, 1. Zatížení vibracemi proudového letadla, 2. Zatížení vibracemi materiálu podvěšeného pod letadlem, 3. Zatížení vibracemi od palby palubních hlavňových zbraní. Byl proveden ukázkový let na letadle L-39 Skyfox, aby se zabezpečila optimální práce s daty získanými z testu. Aplikace a její výpočetní program byly vyvinuty na požadavek Aero Vodochody. Tato práce má plné vědomí a souhlas výše zmíněné společnosti. Aplikace se nejvíce hodí pro využití v počátečních fázích vývoje letadle nebo v případě, kde nejsou dostupná letová data. The aim of this thesis was to create Vibro application and its underlying calculations program. Vibro is used for calculating envelopes of specific vibration loads experienced by the materiel mounted on a single engine jet aircraft during flight. Envelopes for three main vibration loads are calculated, 1. Jet aircraft vibration exposure- exposure of the measured materiel during flight, 2. Jet aircraft external store vibration exposure- exposure of the materiel mounted in the stores hanging under the aircraft, 3. Gunfire induced vibrations- vibration exposure of the materiel during firing of the mounted guns. Example flight testing was performed on the L-39 Skyfox aircraft to demonstrate and improve workflow during real-life applications. This application and program were created on the order of Aero Vodochody. This work has full knowledge, clearance and approval from the above-mentioned company. The application is best used in preliminary design studies or in case, when flight testing data is not available.
Collections
- Diplomové práce - 12122 [162]