ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Biomedical Engineering
  • Department of medical branches and humanities
  • Master Theses - 17111
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Biomedical Engineering
  • Department of medical branches and humanities
  • Master Theses - 17111
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analýza činnosti programu Revolution Train v oblasti primární protidrogové prevence

The Analysis of Revolution Train´s Scope in the Primary Drugs Prevention

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Stela Šurkalová
Supervisor
Kratina Tomáš
Opponent
Kalivoda Ondřej
Study program
Civilní nouzové plánování
Institutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
Defended
2025-06-26



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá analýzou činnosti programu Revolution Train v oblasti primární protidrogové prevence se zaměřením na děti a mládež. Projekt představuje inovativní formu zážitkové edukace využívající multimediální vlakovou soupravu, která simuluje životní situace spojené s užíváním návykových látek a jejich důsledky. Cílem práce je zhodnotit přínos programu v rámci preventivních strategií a navrhnout možná zlepšení na základě poznatků z terénu. Teoretická část práce vymezuje klíčové pojmy spojené se závislostí, popisuje nejčastěji užívané návykové látky, definuje různé typy prevence a akcentuje roli školy a rodiny v preventivním působení. Metodická část práce využívá kombinaci kvalitativních metod zejména SWOT analýzu, rozšířenou SWOT analýzu s ohledem na externí a interní vlivy, a polořízené rozhovory s devíti odborníky z oblasti prevence, školství a práce s mládeží. Výsledky ukazují, že program Revolution Train je vnímán jako emocionálně silný, atraktivní a schopný zprostředkovat závažná témata způsobem blízkým cílové skupině. Pozitivně je hodnocena jeho mobilita, vizuální zpracování a schopnost vyvolat reflexi u účastníků. Mezi slabé stránky patří neopakovatelnost intervence, absence návazných aktivit a nedostatečné zapojení školního prostředí a rodičů. V závěru jsou navržena konkrétní opatření pro rozvoj a optimalizaci programu včetně hlubší spolupráce se školami, diferenciace bsahu a systematického vyhodnocování dopadů.
 
This thesis analyzes the activities of the Revolution Train project in the field of primary drug prevention targeting children and adolescents. The project represents an innovative form of experiential education using a multimedia train set that simulates life situations associated with drug use and its consequences. The aim of the thesis is to evaluate the programs contribution within prevention strategies and propose improvements based on field data. The theoretical part defines key concepts related to addiction, outlines the most commonly abused substances, classifies types of prevention, and emphasizes the role of schools and families in preventive efforts. The methodological part combines qualitative approaches primarily SWOT analysis, an extended SWOT focused on internal and external factors, and semi-structured interviews with nine experts from the fields of prevention, education, and youth work. The findings show that the Revolution Train is perceived as emotionally powerful, attractive, and effective in conveying serious topics in a way that resonates with its target group. Its mobility, visual design, and ability to encourage self-reflection are evaluated positively. Weaknesses include the one-time nature of the intervention, lack of follow-up activities, and insufficient involvement of schools and families. The thesis concludes with concrete recommendations for the projects development, including closer integration with schools, content differentiation, and systematic impact evaluation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/125218
View/Open
PLNY_TEXT (1.526Mb)
POSUDEK (224.4Kb)
POSUDEK (223.9Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 17111 [604]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV