Analýza činnosti programu Revolution Train v oblasti primární protidrogové prevence
The Analysis of Revolution Train´s Scope in the Primary Drugs Prevention
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Stela Šurkalová
Supervisor
Kratina Tomáš
Opponent
Kalivoda Ondřej
Study program
Civilní nouzové plánováníInstitutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaDefended
2025-06-26Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá analýzou činnosti programu Revolution Train v oblasti primární protidrogové prevence se zaměřením na děti a mládež. Projekt představuje inovativní formu zážitkové edukace využívající multimediální vlakovou soupravu, která simuluje životní situace spojené s užíváním návykových látek a jejich důsledky. Cílem práce je zhodnotit přínos programu v rámci preventivních strategií a navrhnout možná zlepšení na základě poznatků z terénu. Teoretická část práce vymezuje klíčové pojmy spojené se závislostí, popisuje nejčastěji užívané návykové látky, definuje různé typy prevence a akcentuje roli školy a rodiny v preventivním působení. Metodická část práce využívá kombinaci kvalitativních metod zejména SWOT analýzu, rozšířenou SWOT analýzu s ohledem na externí a interní vlivy, a polořízené rozhovory s devíti odborníky z oblasti prevence, školství a práce s mládeží. Výsledky ukazují, že program Revolution Train je vnímán jako emocionálně silný, atraktivní a schopný zprostředkovat závažná témata způsobem blízkým cílové skupině. Pozitivně je hodnocena jeho mobilita, vizuální zpracování a schopnost vyvolat reflexi u účastníků. Mezi slabé stránky patří neopakovatelnost intervence, absence návazných aktivit a nedostatečné zapojení školního prostředí a rodičů. V závěru jsou navržena konkrétní opatření pro rozvoj a optimalizaci programu včetně hlubší spolupráce se školami, diferenciace bsahu a systematického vyhodnocování dopadů. This thesis analyzes the activities of the Revolution Train project in the field of primary drug prevention targeting children and adolescents. The project represents an innovative form of experiential education using a multimedia train set that simulates life situations associated with drug use and its consequences. The aim of the thesis is to evaluate the programs contribution within prevention strategies and propose improvements based on field data. The theoretical part defines key concepts related to addiction, outlines the most commonly abused substances, classifies types of prevention, and emphasizes the role of schools and families in preventive efforts. The methodological part combines qualitative approaches primarily SWOT analysis, an extended SWOT focused on internal and external factors, and semi-structured interviews with nine experts from the fields of prevention, education, and youth work. The findings show that the Revolution Train is perceived as emotionally powerful, attractive, and effective in conveying serious topics in a way that resonates with its target group. Its mobility, visual design, and ability to encourage self-reflection are evaluated positively. Weaknesses include the one-time nature of the intervention, lack of follow-up activities, and insufficient involvement of schools and families. The thesis concludes with concrete recommendations for the projects development, including closer integration with schools, content differentiation, and systematic impact evaluation.
Collections
- Diplomové práce - 17111 [604]