ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Instrumentation and Control Engineering
  • Bachelor Theses - 12110
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Instrumentation and Control Engineering
  • Bachelor Theses - 12110
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modelování závodní pneumatiky

Racing Tire Modeling

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Oliver Vidriczkó
Supervisor
Bušek Jaroslav
Opponent
Velínský Ondřej
Field of study
Bez specializace
Study program
Strojní inženýrství
Institutions assigning rank
ústav přístrojové a řídící techniky
Defended
2025-06-18



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této práce je zvolit vhodný model pneumatiky, který bude schopen přesně vypočítat stacionární a přechodové síly a momenty které generuje pneumatika, bude snadno použitelný v různých simulacích jízdní dynamiky vozidla, přizpůsobit tento model datům z testování pneumatik, vytvořit zařízení pro testování vertikálního tlumení pneumatik a studovat vliv viskoelastických vlastností pneumatiky a drsnosti vozovky na interakci mezi pneumatikou a vozovkou. Jako hlavní model byl zvolen Pacejka Magic Formula 6.1. Pro fitování byla použita data TTC (Tire Testing Consortium) a firma VESevo poskytla potřebná viskoelastická data pneumatik pro model tření. Testování tlumení bylo provedeno na vlastním testovacím zařízení, data z tohoto testu byla získána pomocí počítačového vidění z videa vertikálního pohybu pneumatiky během testu. Výsledný model lze využít v různých simulacích, včetně simulací autonomního řízení. Model tření nám může poskytnout vhled do optimální teploty běhounu pneumatiky, což může být velmi užitečné pro nastavení vozidla. Závěrečná část práce se zaměřuje na úpravu stávajícího dvoustopého modelu vozidla, implementaci přizpůsobeného modelu pneumatiky a validaci modelu vozidla pomocí testů Ramp steer a Step steer.
 
The aim of this thesis is to chose a suitable tire model that can accurately calculate tire steady-state and transient forces and moments, be easily applicable to various vehicle dynamics simulations, fit this model to tire testing data, create a rig to test vertical tire damping and study the effect of visco-elastic tire properties and road roughness on the tire-road friction interaction. The Pacejka Magic Formula 6.1 was chosen as the main model. TTC (Tire Testing Consortium) data were used for forces and moment fitting and VESevo provided the necessary visco-elastic tire data needed for the friction model. The Damping test was carried out on a custom testing rig, the data from this test was extracted using computer vision from a video of the tire vertical motion during the test. The final model can be applied to various simulation including autonomous driving simulation. The friction model can give us insight into optimal tire thread temperature which can be very helpful for vehicle setup. The final part of the thesis is focused on modifying an existing twin-track vehicle model, implementing the fitted tire model and validating the vehicle model on Ramp steer and Step steer tests. Some model parameters, particularly the numerical tire model coefficients, are not included in this thesis. These values are considered sensitive, as they provide a competitive advantage to the eForce Prague Formula team. However, the modeling process, structure, and validation steps are described in full.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/123884
View/Open
PLNY_TEXT (16.93Mb)
POSUDEK (233.4Kb)
POSUDEK (210.2Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 12110 [211]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV