ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta elektrotechnická
  • katedra počítačů
  • Diplomové práce - 13136
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta elektrotechnická
  • katedra počítačů
  • Diplomové práce - 13136
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Předpovídání tras vozidel záchraných složek

Routing predictions for emergency vehicles

Typ dokumentu
diplomová práce
master thesis
Autor
Ondřej Komín
Vedoucí práce
Mrkos Jan
Oponent práce
Schaefer Martin
Studijní obor
Umělá inteligence
Studijní program
Otevřená informatika
Instituce přidělující hodnost
katedra počítačů
Obhájeno
2025-06-18



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Včasný příjezd vozidel záchranných složek (IZS) je klíčový pro záchranu životů a snížení škod na majetku. Moderní systémy preference na semaforech mají za cíl urychlit jejich průjezd křižovatkami, avšak jejich efektivita závisí na předvídání trasy vozidla informace, která není na palubě dostupná, jelikož řidiči často navigují na základě osobních zkušeností. Tato práce se zabývá predikcí tras vozidel IZS s využitím historických dat o trajektoriích hasičských vozů v Brně a Hradci Králové. Nejprve rekonstruujeme a čistíme surová data z provozních záznamů, abychom získali validní trasy vozidel IZS, přičemž filtrujeme testovací jízdy a nefunkční signály, abychom zajistili smysluplný vstup pro modelování. Následně navrhujeme Bayesovský model, který zahrnuje apriorní znalosti a iterativně aktualizuje odhady doby jízdy pro jednotlivé úseky silnic s přibývajícími daty. Tento přístup je vhodný pro menší datové sady, jako jsou ty v této studii (méně než 1000 tras na město). Model dosahuje dobrých výsledků v Hradci Králové, zatímco v Brně jsou výsledky slabší pravděpodobně kvůli nižší kvalitě dat způsobené menší frekvencí záznamů a složitější silniční sítí. Výsledky ukazují, že i omezené množství dat může podpořit efektivní predikci tras a koordinaci světelné signalizace, což přispívá k bezpečnější a efektivnější reakci záchranných složek.
 
Timely arrival of emergency vehicles (EMVs) is critical for saving lives and reducing property damage. Modern traffic signal priority systems aim to speed up their passage through intersections, but their effectiveness relies on anticipating the vehicles routeinformation not available onboard, as drivers often navigate based on personal experience. This thesis addresses EMV route prediction using historical trajectory data from fire trucks in Brno and Hradec Králové. We begin by reconstructing and cleaning raw data logs to obtain valid EMV routes, filtering out test runs and non-operational signals to ensure meaningful input for modeling. We then propose a Bayesian model that incorporates prior knowledge and iteratively updates travel time estimates for road segments as data accumulates. This approach suits smaller datasets like those in this study (fewer than 1,000 routes per city). The model performs well in Hradec Králové, while results in Brno are weakerlikely due to lower data quality from reduced logging frequency and a more complex road network. The results show that even limited data can support effective route prediction and traffic signal coordination, contributing to safer and more efficient emergency response.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/123742
Zobrazit/otevřít
PLNY_TEXT (4.741Mb)
PRILOHA (61.54Kb)
POSUDEK (287.1Kb)
Kolekce
  • Diplomové práce - 13136 [954]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV